לתרומות לחץ כאן

מסחר באופציות ובחברות מט"ח

ראיתי באתר שמסחר באופציות בינאריות, זה לא משחק בקוביא, ונפש בשאלתי, דיברתי אם אחד מהעובדים שם, והוא אמר לי שהם לא קונים כלום!!! אלא יש בערך 50 אחוז שלמשל אומרים שיעלה ואם בסוף זה עלה קיבלו לצורך הענין עוד 80 אחוז, ומנגד יש 50 אחוז מאנשים שאמרו שזה ירד ולכן הפסידו את כל כספם, והרוח של ה20 אחוז הפרש, זה הרווח של החברה, ולמעשה החברה לא קונה שום מניה, א"כ למה זה לא משחק בקוביה.

תשובה:

שלום רב,

הדברים ידועים שכך עובדים האופציות, גם המסחר בחברות מט"ח עובדות כך, אדם פותח חשבון בחברה מסויימת, ונותן פקודות לרכוש ולמכור, וכך הם כאילו מבצעים עבורו, ובסופו של דבר הוא מקבל לחשבונו את סך הפעולות שהוא כאילו ביצע. והיתר (אם יש – ובדרך כלל יש…) נשאר בחברה.

לגבי משחק בקוביא נאמרו שני טעמים בגמרא מדוע הוא פסול לעדות. האחד משום גזל – אסמכתא, והשני משום שהם "מבלי עולם" שאינם עוסקים ביישובו של עולם. הרבה ראשונים פסקו שאין בזה בעיה של אסמכתא ראה ברמ"א (חו"מ סי' רז סעי' יג). ובדעת הרמב"ם יש דיון האם הוא פוסק שיש בזה בעיה של אסמכתא או לא. בכל אופן, במקרה זה אין בעיה של אסמכתא משום שהוא מפקיד את הכסף בחשבון של מי שמשחק מולו – החברה. ראה שם ברמ"א.

ומצד הענין שאינם עוסקים ביישובו של עולם. בגמ' שם מבואר כי למד"א שאין עוסקים וכו' במקום שיש לו אומנות אחרת אין בעיה. ראה שם בחידושי הר"ן שכתב: "משמע לכאורה דבקוביא באקראי בעלמא כגון שיש לו אומנות אחרת ליכא איסורא אפילו דרבנן אלא שאין הדבר כן מדאמרינן בפרק שואל אדם (שבת דף קמח ע"ב) גבי מתני' דמפיס אדם עם בניו וכו' ודבר זה אפילו בחול אסור משום קוביא ושמעינן מהא תרתי חדא דבקוביא איכא איסור דרבנן אפילו לדידן דק"ל דטעמא דמתני' משום שאינו עוסק בישובו של עולם אלא שאינו פסול לעדות אא"כ אין לו אומנות אלא הוא". אולם יש להתבונן בדברי הר"ן אלו, האם האיסור הקיים שכתב הר"ן הוא משום שלמרות שהם עוסקים ביישובו של עולם (יש להם פרנסה אחרת), בכל זאת אסור לעסוק אפילו במעט בדברים אלו. או שהסיבה לאיסור הוא משום אבק אסמכתא, כלומר, למרות שאנו פוסקים שאין בעיה של אסמתכא בזה, בכל זאת חוששים במעט לשיטת רב"ח שיש בזה מעט אסמכתא, ולכן יש איסור קצת אפילו שאין זה ממש גזל ולכן הוא לא פסול לעדות.

ולפי"ז אם אכן זה הביאור בדברי הר"ן, במקרה האמור שהם מפקידים כסף בחשבון של החברה, אין בעיה של אסמתכא כלל, כלומר, מסיבה אחרת אין אסכמתא וכפי שביארנו ולא מפני שאנו פסוקים כר"ש שאין במשחק בקוביא בעיה של אסמתכא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל