לתרומות לחץ כאן

השגת גבול ע"י חנות חדשה של חומרי בנין

שלום וברכה האם מותר לפתוח חנות חומרי בניין תעשייתי ובייתי ליד שניי חנויות חומרי בניין ביתיים שנמצאות בקרבה של 100 מטר בערך אך ברחוב אחר בסמוך אגב הם צמודות אחד ליד השני .מבקש תשובה כמה שיותר מהר תודה

תשובה:

שלום רב,

אני מניח שלא תגרם לחנות הקיימת הפסד ברמה שהיא תאלץ לסגור את החנות, אלא לכל היותר תיווצר איזה תחרות או שהם יתנו דגש יותר חזק על המוצרים שאינם קיימים בחנות המיועדת. לכן אין כל בעיה לפתוח חנות כזו. אולם אם על ידי החנות החדשה הראשון יפסיד לגמרי (מה שלא סביר), יש לעיין אם מותר לפתוח חנות כזו.

מקורות:

מקור הדין שאם מפסידים לגמרי יש להם זכות לעכב הוא במרדכי ב"ב תקטו בשם האביאסף "מבוי הסתום משלשה צדדין רק בצד אחד יכנסו לו ודר ראובן אצל סופו סתום ובא שמעון לדור כנגד הצד הפתוח שאין הגוי יכול לילך אם לא ילך תחילה לפני פתח שמעון נראה דיכול לעכב כדרב הונא". וכבר כתב הרמ"א בדרכי משה אפילו שאנן לא קיי"ל כרב הונא אלא כרב הונא בריה דר' יהשוע [ב"ב כא,ב] אך אם פסק חיותו לגמרי לכו"ע יכול לעכב. וחיזק את דבריו בתשובותיו סימן י' דאם "ברי הזיקא לכו"ע אסור".

ואחריו פסקו כן כל האחרונים שארית יוסף סימן יז, שו"ת משאת בנימין סימן כז, שו"ת פנים מאירות ח"א עח, ובשו"ת חתם סופר האריך בזה בכמה תשובות עיין סימן סא, עט, קיח, קעה. שואל ומשיב מהדו"ק ח"א סימן כא, שו"ת נטע שעשועים האריך בזה בסימן לו-לח, שו"ת מהריא"ז ענזיל [תלמידו המובהק של הקצוה"ח] סימן סט, מהרש"ם ח"ב כה, אבני נזר חו"מ כד.  ואפילו שמצאנו שיש כמה אחרונים שמסתייגים מעט מדברי הרמ"א אך אם פסק חיותו לגמרי מודים שאסור והם הדברי חיים ח"א חו"מ יט, ושו"ת בית אפרים חו"מ כו-כח ועיי"ש בסימן כז ד"ה ולפי"ז א"ש. מהר"ם בנעט [פרשת מרדכי סימן ז']. ועוד רבים אחרים.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל