לתרומות לחץ כאן

למי הזכות לקרוא לבן הראשון לבעל או לאישה?

בס"ד

האם נהוג או רצוי לקרוא לילד הראשון על שם הסבא מצד האב ולילד השני על שם הסבא רבא מאותו הצד???

תשובה:

שלום רב,

אם הילד הראשון נקרא ע"ש הסבא מצד האב, הילד השני זו זכותה של האישה לקרוא ע"ש אביה ומשפחתה.

מקורות:

ראשית נביא כאן בקצרה מהו המקור לקרוא ע"ש הסבא והאם יש לקרוא ע"ש בעודו בחיים.

מנהג הספרדים לקרוא לילד הראשון ע"ש אבי האב, כלומר הסב מצד האבא, אפילו שהוא בחיים. ומנהג האשכנזים לקרוא ע"ש הסבא רק לאחר פטירתו. ולכל מנהג יש מקום קדום.

בשו"ת הרשב"ש (סימן רצא, בנו של התשב"ץ מרבני אלגי'ר לפני כ 600 שנה) נשאל איך יחוסו הוא גם אחר הרמב"ן וגם אחר רבינו יונה, וכך השיב:

 

"דע, כי רבי אברהם אביו של רבינו יונה ז"ל ואמו של הרמב"ן ז"ל היו אחים, וגם היה להם אח אחר ושמו רבי יוסף וגם בנו היה שמו ה"ר יונה, ובתו של רבינו יונה בר אברהם ז"ל היתה נשואה לשלמה בנו של הרמב"ן ז"ל. וכשנפטר רבינו יונה בטוליטלה היתה בתו מעוברת, וכשילדה ילדה בן זכר, והיה לו לקרותו משה כשם אביו, אמר הרמב"ן ז"ל אף על פי שצריך לקרותו על שמי, אני רוצה שיקרא יונה על שם זקינו אבי אמו משום וזרח השמש ובא השמש עד שלא כבתה שמשו של זה זרחה שמשו של זה, וכן היה דנפק מיניה גברא רבה והיה רב וגדול בישראל, ובנו של זה היה שמו שלמה והיה אביו של אבי אמי ה"ר יונה דיסמאשטרי זצ"ל. זהו שלשלת ייחוסן: יונה בר שלמה בר יונה ב"ר שלמה בן הרמב"ן ז"ל. ולפי זה אני ששי מזרע הרמב"ן ז"ל ורבינו יונה בר אברהם ז"ל מצד הורתם מנוחתם כבוד". כלומר, הרמב"ן מעיד שהיה צריך לקרוא לנכדו שנולד עוד בחייו כשמו. אולם ויתר כדי שיקרא ע"ש רבינו יונה.

מאידך בספר חסידים סי' תס כתב שאין לקרוא ע"ש בסבא בעודו בחיים.

ולגבי סדר הקדימויות. בדעת זקנים לבעלי התוספות (בראשית פרק לח פסוק ה') הביאו שסדר הקדימה הוא כך, האבא קורא ראשון, אח"כ האמא ושוב האבא קורא לשילישי , והרביעי האמא וכן הלאה. וראה עוד בשו"ת יביע אומר (יו"ד ח"ה סי' כא) שהביא עוד פוסקים בענין זה. אולם מנהג האשכנזים הוא דווקא שזכותה של האישה לקרוא ע"ש הילד הראשון. ראה בספר מבשרת ציון (עמוד שכז) שהביא לכך כמה מקורות. ובכל אופן, אם קראו לראשון ע"ש משפחת האבא, ודאי שהשני ראוי לקרוא ע"ש משפחת האשה.

רוב נחת!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל