לתרומות לחץ כאן

בקשת מחילה על פגיעה בעבר, זהירות מלדבר בעבודה

1) אם בעבר פגעתי באדם מסוים, מילולית או פיזית. רבנו בבית הספר כשהיינו ילדים, והיום שנינו כבר גדולים ואין לנו קשר. האם אני יכול להניח שכיוון שהדבר קרה מזמן והיינו ילדים הוא סולח לי? אם לא, מה עליי לעשות זה נראה לי מאוד לא נוח לבא לאדם שיכול להיות שאפילו הוא לא זוכר את זה, ועצם זה שאני יזכיר לו יכול לפגוע בו יותר או שייזכר בזה ויצטער וירגיש לא טוב שככה התנהגתי אליו. א) מה הדין במקרה כזה. ב) הרי וודאי ישנם הרבה אנשים שפגעתי בהם מילולית או מבלי משים כשהיינו ילדים, כלומר אלו שאיני זוכר, וכיצד אוכל לכפר על כך?

2) בעבודה-יש דין שאסור לדבר סתם ולבטל מלאכה, וזה גזל,וכו', אבל השאלה שלי היא – היכן עובר הגבול?
האם מותר לי לדבר עם עובדים אחרים וגם אלו שבהנהלה שיחת חולין, כי אין לי אפשרות כל הזמן להתחמק זה נראה מוזר! וגם, אני מניח שבעל הבית (הכוונה באופן כללי לכל בעל בית שהוא סביר ונורמאלי) רוצה שיהיו קשרים בין העובדים ושיהיו יחסי אנוש טובים, אז האם מצד הדין, האם מותר לשוחח למספר דקות עם אדם אחר שלא מענייני עבודה. וכן שאילת שלום ושיחת חולין לצורך יחסי אנוש, וכל כיוצא בזה, ושזה לא יהיה משום גזל גם שלי וגם של האדם האחר. כמובן שאין מדובר על שיחות של שעות ושל אבטלה סמויה באמתלה הזו. אלא באמת מתוך רצון לעבוד בצורה טובה, יחד עם האפשרות להיות מעורה בצורה חברתית טובה, לא להיבדל ולשמור מרחק לא בריא. היכן עובר הגבול הדק בין הדבר המותר והסביר אותו יהיה מותר לי, לבין מה שאסור (ושוב, ברור שאין הכוונה להשתמש בזה כתירוץ להתבטל ממלאכה אלא כדי לעבוד בצורה נורמאלית מאוזנת וסבירה שלא מעלה תהיות לגבי אופן ההתנהלות,) תודה.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

1) ניתן לבקש סליחה באמצעות שליח מבלי להזדהות. בכך חוסכים את הבושה ואת הבעיה שמצערים בעצם הזכרת הסיפור. גם לגבי אחרים, ככל שזוכרים במי פגעו יש לבקש סליחה, גם אם פגעו לפני בר מצוה.

2) קשה לי להחליט מה עדיף לאינטרס של העבודה. הייתי מציע לשאול את המנהל הממונה עליך. אני מבין שלפעמים יש קושי לדבר עם ההנהלה. אם אכן כך, ניתן לנסות לעשות כן באמצעות מכתב בפירוט הנימוקים המפורטים בשאלה.

נציין מה שכתוב ברמב"ם ובשו"ע, שיעקב אבינו זכה לעשירות מופלגת בזכות זהירותו הרבה כאשר עבד עם לבן.

מקורות:

1) לגבי קטן עיין רמ"א או"ח סי' שמג ובפתחי תשובה חו"מ סי' שמט סק"ב.

2) לגבי נושא של זהירות בזמן העבודה עיין כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לגבי השאלה הראשונה,לא הבנתי מעשית מה לעשות.אם אשלח שליח והאדם לא יודע למי למחול כי אני לא אומר לו את השם שלי ולא מזדהה-אז על מה בעצם יסלח?מה השליח יגיד לו-אדם שפעם ציער אותך מבקש ממני לבא אליך ולבקש את סליחתך?זה נראה מאוד תמוה לא?ביחוד שאין לשליח שום קשר עם האדם,וגם מה תועיל המחילה אם לא יודע מי אני ועל מה הוא סולח?
    תודה רבה.

  2. השליח יכול לומר שמישהו זוכר שאולי ציער אותך בישיבה וכואב לו על כך ומבקש את סליחתך. וההוא יגיד שהוא סולח. לא חייבים לדעת על מה סולחים, מספיק שהקב"ה יודע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל