לתרומות לחץ כאן

נרות קפאין ביום כיפור להקלה בצום

האם מותר להשתמש בנרות (פתילות) קפאין תוך כדי צום יום כיפור, להקלה על כאבי ראש בצום?

תשובה:

שלום רב,

ודאי שלכתחילה אסור לעשות כן. אולם אם הוא יודע שירגיש ממש רע מותר לו לעשות זאת.

מקורות:

ראה בילקוט יוסף (ראש השנה יום כיפורים עמוד תז) שכתב: "מיהו הרוצה להכניס ביוהכ"פ פתילה רפואית לגופו כדי להקל מעליו צער התענית בודאי שאינו נכון לעשות כן ורק אם חושש שאם לא יכניס הפתילה הרפואית לגופו לא יוכל להשלים התענית או שהוא מצטער מאד מן התענית עד שהוא כמעט קרוב להתעלף מותר להכניס לגופו ובפי הטבעת פתילה רפואית או קפסול של ויטמין כיון שאין זו אכילה דרך פיו".

ובאות ז' הביא שם בשם הגרש"ז אוירבך (שלמי מועד עמוד תצד) שכתב על זה שהעוש כן הוא "נבל ברשות התורה". אולם אם הוא סובל מאד מכאבי ראש, יש מקום להקל ראה עוד

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. הבהרה נוספת בהמשך לתגובתי הראשונה: המצב המדויק שאליו נקלע המכור לקפאין במהלך התענית *אינו* מצב של צער מהסוג הרגיל בזמן התענית. המדובר בכאבי ראש חזקים מאד, לפעמים עם רפלקסים של הקאה. מי שלא חווה – לא יבין.

    אז גם אם לא פירשתי נכון את דברי הגרש"ז אויערבך והילקוט יוסף, והם מדברים על הקלת צער תענית, עדיין, בנטילת נרות קפאין אין "חיזוק" של הגוף, אלא רק מילוי חסר שהוא בגדר שימור המצב הקיים, כך שהאדם הנוטל יסבול רק את הצער ה"סטנדרטי" שסובל כל אדם המתענה, שאינו מכור לקפאין.

    אחרי הכל, אין כאן "הזנה" דרך וורידים או כדומה, שאז ממש אפשר היה לומר על זה "נבל ברשות התורה", אלא רק שימור הקיים.

  2. הבהרה שניה (מתנצל על החיפזון!):
    1. שכחתי לציין שראיתי שההבנה המקורית שלי אינה נכונה כאשר שמתי לב שהילקוט יוסף כותב במפורש "ויטמינים" בסוגריים.
    2. עם זאת טענתי שם בעינה עומדת – הן הילקוט יוסף והן הגרש"ז אויערבך מדברים, לעניות דעתי, באדם שבדרך זו מבטל לגמרי את צער התענית. טענתי היא שאדם הנוטל קפאין אינו בקטגוריה הזו, אלא בגדר אדם שמבטל צער "חריג" ומוריד אותו לדרגת צער "רגיל" שממנו סובל כל מתענה (ואינו דומה, למשל, למי שנוטל תרופות מרץ בדרך זו, ומבטל לחלוטין את צער התענית, שאז כבר אינה בגדר תענית כלל).

    גמר חתימה טובה!

  3. דבריך מתקבלים על הדעת. לגבי איסור רפואה בשבת נראה שאם כדבריך שמניעת הקפאין גורמת לכאבי ראש חזקים מאוד עד כדי שאתה נופל למשכב, לא נוהג איסור זה.

  4. שלום לכבוד הרב ותודה על התשובה.
    יוצא מהדיון נפקא מינה גדולה מאד למעשה, שלפי דבריי יהיה מותר ליטול את הנר לפני שהראש כואב, כפעולת מנע, אולם לפי דברי הרב המקוריים שבתשובה, אזי צריך לחכות שהראש יכאב.
    לאור מה שדיברנו כאן, מה דעת הרב בנידון זה? האם נתיר לקחת לפני שהראש כואב?

  5. אין ספק שאם מדובר בחולי שמוגדר כנופל למשכב אין צורך להמתין עד שהוא יארע בפועל. הנידון בגוף התשובה היה בעיקר מצד דין יום כיפור לא מצד דין רפואה בשבת. וכאן כאמור יש בהחלט מקום לסברתך שמחמת דיני יום כיפור גם כן לא מדובר בפעולה הבאה להקל על הצום אלא לצמניעת חסר מסויים הנוגע לאנשים מסויימים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל