שומר חינם הטוען טענת נגנב שילם ולא נשבע והתברר שהוא גנב ישלם כפל?
תשובה:
שלום רב,
שאלתך היתה אמורה להיות שאלה יפה, שהרי כוונתך לשאול, מאחר שטוען טענת גנב משלם כפל. ואילו הדין נפסק בתחילת פרק המפקיד שילם ולא רצה להשבע הבעלים מקנה לשמור את הכפל, אם כן יוצא שהוא יהיה חייב לשלם כפל לעצמו??
אלא שטוען טענת גנב חייב לשלם רק במדה שהוא גם נשבע על טענתו. כל עוד לא נשבע שנגנב אינו חייב לשלם כפל.
הרבה הצלחה
שאלתו נכונה שהרי נחלקו אביי ורבא בב"ק קח. בנשבע ושילם האם קונה הכפל ודעת רבא שנשבע ואחר כך שילם השומר זוכה בכפל וכך פסקו הרי"ף רא"ש ורמב"ם.
וא"כ בגוונא שהשומר ישבע ואח"כ ישלם. יש מקום לדון האם יתחייב לשלם כפל.
וצ"ע.
מי ישלם את הכפל לעצמו?
יש מקום לומר שבכה"ג הבעלים לא מקנה את הכפל. ורק בגנב אחר בזה מקנה את הכפל לשומר אך אם זה השומר עצמו בזה לא מקנה לו. והשומר יצטרך לשלם כפל לבעלים
או שיש לומר שאכן הוא פטור היות וגם בכה"ג המפקיד מקנה את הכפל.
הוא שילם על הגניבה ולא פטר את עצמו בשבועה אין חיוב כפל.
השאר תגובה