לתרומות לחץ כאן

דייר הבונה על הרחבה קיימת, כמה משלם?

שלום רב,
אבקש לשאול, אני גר בקומת קרקע ומגיש בקשה משותפת עם השכן מעליי לתוספת בניה. השכן לא מתכוון לבנות בשלב זה אלא רק בשלב מאוחר יותר. הסיבה שהבקשה היא משותפת היא שהוא התנה את הסכמתו לבניה שלי בכך שאוסיף את תוספת הבניה בקומה שלו בבקשה והסכמתי לכך.
לצורך הבניה יש הוצאות פיתוח של העתקת קו ביוב ויציקת שביל חדש. בנוסף יש כמובן את עלויות הבניה בפועל של התוספת (יסודות, עמודים ורצפות).
שאלה א- האם השכן יתחייב לשלם חצי מהוצאות הפיתוח מלבד ההשתתפות בבניה?
שאלה ב- לו יצויר שהשכן ירחיב רק בעוד מס' שנים, ואני כבר אמכור את דירתי לקונה חדש. האם אוכל לתבוע את עלויות הבניה והפיתוח מהשכן? ומה יקרה אם השכן מעליי ימכור את דירתו האם אוכל לתבוע זאת מהקונה החדש של דירתו כאשר הלה ירצה להרחיב?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

א. השכן יתחייב להשתתף בכל ההוצאות הכרוכות.

ב. אם תמכור את הדירה, תצטרך להוסיף סעיף בחוזה הנוגע למקרה שהשכן יבנה או יחויב בתשלום. אם לא יהיה תנאי מפורש, לכאורה הקונה רוכש את כל הזכויות שיש בדירה, כולל תביעת השכן.
אם השכן ימכור את הדירה, הרי הוא חייב להשתתף אתך מיד בהוצאות. משום שללא ספק הוא יקבל מחיר יותר טוב לדירה, אם יש אפשרויות בניה זמינות.

מקורות:

א. עיין עלון המשפט גליון 27 עמוד ד שדין זה תלוי במחלוקת התוספות והנימוקי יוסף. בזמנינו, ודאי שיש עלויות גבוהות יותר לדייר התחתון כדי שהיסודות והעמודים יוכלו להחזיק את הבניה של העליון. ולכן אף הנימוקי יוסף יודה שאין מקום לטעון 'זה נהנה וזה חסר' וממילא העליון חייב להשתתף בכל הוצאה שהוא נהנה ממנו.

ב. כל הטענה שיכולה לעליון שלא להשתתף בהוצאות היא שאין לו כסף לבנות, עיין מה שכתב הטור בחו"מ סי' שעה בשם הרא"ש, אבל כאשר יש לו הנאה מוכחת שיכול למכור את הדירה במחיר יותר גבוה לאדם שמעוניין לבנות, ודאי שחייב להשתתף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל