לתרומות לחץ כאן

האם מותר למעסיק החושד שעובד לעקוב אחריו בדואר האלקטרוני שלו?

שלום וברכה,

האם מותר למעסיק לעקוב אחר העובד שלו כדי לראות שהוא עושה את העבודה כמו שצריך, כדי לראות שהוא לא מדליף מידע חסוי? השאלה כוללת בעיקר הסתכלות במייל שלו והאזנה לשיחות?

אני עושה עבודה בנושא , אשמח לקבל מקורות.

תודה רבה!

תשובה:

מקורות:

יש תקנה של רבינו גרשום שאוסרת על אדם לקרוא מכתבים של חברו. תקנה זו הובאה כבר בשו"ת מהר"ם מרוטנבורג (פראג תתקכב, חי בתחילת המאה ה13). וכן בשו"ת מהר"ם מינץ סי' קב. כנסת הגדולה (יו"ד סי' שלד בהגהות הטור אות ה'), ועוד רבים מהאחרונים. וברור שתקנה זו כוללת גם האזנות סתר, ראה בפסקי דין רבניים (כרך יד עמוד 292, ועמוד 307).

לכן, אין ספק שאסור למעביד לחטט במיילים הפרטיים של העובד, כשם שאסור לו להאזין לשיחותיו. גם אם הוא חושד בו שאינו נוהג ביושר.

אכן, מותר למעסיק לפטר את העובד אם הוא חושד בו שאינו נוהג בישרות, ראה שו"ת דברי חיים (יו"ד ח"א סי' ד', ויו"ד ח"ב סי' ה') שכתב שניתן לפטר שוחט שיש קול החושד בו. וראה ברמ"א (חו"מ סי' תכא סעי' ו'): "כן מי שיש לו משרת, וחושש שיגנוב לו, יוכל להוציאו קודם זמן השכירות". וראה בשבות יעקב ח"א סי' קעד, שכתב על דוגמא כזו, כי "אין אדם גר עם נחש בכפיפה אחת" כלומר, אי אפשר להכריח מעסיק להעסיק עובד שהוא חושד בו בחוסר ישרות.

אולם עד לפיטורי העובד, הוא חייב לנהוג בו בכבוד ובכל כללי ההלכה גם אם הוא חשוד בעיניו בגניבה. ראה בגמרא במסכת ברכות (ה,ב) שם הובא כי רב הונא החמיצו לו ארבע מאות חביות של יין. נכנסו החכמים לבקרו ואמרו לו יפשפש מר במעשיו, אמר להם רב הונא, וכי חשוד אני בעיניכם? אמרו לו, וכי חשוד הקדוש ברוך הוא לעשות דין בלא משפט?! אמר להם רב הונא, אם יש מי ששמע עלי דבר מה יאמר. אמרו לו, שמענו שאין אתה נותן חלק בזמורות הגפנים לאריס שלך, אמר להם רב הונא, וכי השאיר לי מהן דבר הרי הוא גונב ממני את כל הזמורות, אמרו לו זהו שהבריות אומרות גנוב מן הגנב והרי אתה טועם טעם של גניבה. אמר להם רב הונא אם כך הריני מקבל עלי לתת לו מהזמורות לאחר שקיבל עליו יש אומרים שנעשה לו נס והחומץ נהפך ליין ויש אומרים שנתיקר החומץ ונמכר במחיר יין.

כלומר, מהמעשה הזה אנו למדים כי למרות שרב הונא היה בטוח שהוא גונב ממנו, היה אסור לו לגזול את האריס. (וצריך לומר שלא היו לו ראיות לכך, אחרת לכאורה ניתן לקזז, ואין כאן המקום להאריך בנושא זה).

שיהיה בהצלחה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל