לתרומות לחץ כאן

פרטים שונים בהלכות תפילה / ברכות קריאת שמע בנשים

שלום כבוד הרב.
1) שחרית- לפני ברכת יוצר מאורות, אומרים קדושה "קדוש קדוש קדוש". בסידור המלא שברשותי כתוב שאומרים אותה בישיבה, אך פשט המנהג לאומרה בעמידה. אם כך, לעמוד או לשבת?
2) תפילת שמונה עשרה- אחרי "עושה שלום במרומיו" ישנו משפט קצר "יהי רצון שיבנה בית המקדש וכו'…". האם אומרים אותו לפני 3 צעדים שחוזרים למקום או אחרי?
3) האם אישה מעדות המזרח מברכת פסוקי דזמרה, יוצר מאורות וכדומה עם שם ומלכות?
4) ברכות השחר- מדוע לא מברכים "אלוקינו מלך בעולם" בברכת "המחזיר נשמות לפגרים מתים"?
5) כאשר שומעים אדם אחר מברך על מאכל, חייב לומר "ברוך הוא וברוך שמו"?
6) מודים דרבנן- האם אומרים זאת רק עם חזרת הש"ץ?
האם מתפלל יחיד רשאי לומר זאת?
7) סיום תפילת שמונה עשרה- צועדים 3 צעדים לפני "עושה שלום במרומיו". מסיימים את הפסוק. חוזרים מיד 3 צעדים קדימה או מחכים לחזרת הש"ץ?
8) הרמת העקבים באמירת קדושה "קדוש קדוש קדוש"- האם רק שם מנתקים עקבים? לעתים אני רואה חלק מהנשים מנתקות במהלך תפילת שמונה עשרה.

תודה רבה על עזרתכם הרבה. כל טוב.

תשובה:

שלום רב

1. קדושה זו יש לאומרה מיושב, ראה משנה ברורה סי' נט ס"ק יב, ויש בכך ענינים על פי סוד כמבואר בזוהר הק' תרומה קלב ע"ב, והובא בכף החיים שם ס"ק כ.

2. לפני שחוזרים למקום העמידה.

3. פסוקי דזמרא וברכות יוצר, אשכנזיות אומרות בברכה, לגבי ספרדיות נחלקו הדעות:.בשו"ת יביע אומר (ח"ט סי' יא) הביא הגר"ע יוסף זצ"ל מכתב שכתב לו הגרש"ז אוירבך בענין, ולדעתו גם לדעת הבית יוסף הן רשאיות לברך ברכות קריאת שמע. אולם הגר"ע יוסף שם בתשובה האריך לענות לו כי לדעת הבית יוסף אינן רשאיות לברך. יתר על כן כתב שם, שאפשר שגם נשים אשכנזיות אינן יכולות לומר ברכות אלו, שכן, לשיטת הב"ח, לדעת הסוברים שנשים אינן חייבות במצות הבדלה, הן אינן יכולות לקיים זאת מרצונן, לפי שכל הכלל שנשים יכולות לברך על מצוות עשה שהזמן גרמא אינו אמור אלא במצוה הנעשית על ידי מעשה, שכיון שמקיימות את המצווה רשאיות הן לברך עליה. אולם מצוה שכל ענינה אמירת הברכה עצמה, לא ניתן לקיימה שלא בתורת חיוב. ולכן, אף על פי שהמגן אברהם חלק עליו שם לענין הבדלה, ולא נתקבלה שיטתו שם משום שחששו לדעת הסוברים שנשים מחוייבות במצות הבדלה, כאן שאין ספק בכך שנשים פטורות מברכות אלו, אין טעם להחמיר ולאומרן, ולבוא על ידי כך לספק ברכה לבטלה לדעת הב"ח. אכן, בס' אור לציון (ח"א סי' ו') הכריע להלכה כדעת הגרש"ז אוירבך.

4. הסיבה פשוטה מאוד, לא מדובר בברכה בפני עצמה אלא בברכה אחת ארוכה שמתחילה באלוקי נשמה, המחזיר נשמות זוהי רק חתימה של הברכה.

5. אין חיוב, זה מנהג בעלמא שבעיקר היה נהוג בין הספרדים.

6. רק בחזרת הש"ץ.

7. לכתחילה יש להמתין עד קדושה ולכל הפחות לתחילת חזרת הש"ץ. אדם המתפלל יחיד ימתין כדי הילוך ארבע אמות. ראה שו"ע סי' קכג סעי' ב.

8. לא ידוע לי על מקום נוסף.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב, תודה רבה על המענה המפורט.
    אם כך, על מנת לבאר סופית- ברכת יוצר מאורות עד ברכת גאל ישראל, אישה מעדות המזרח אומרת ללא שם ומלכות?

    לגבי ברכת פסוקי דזמרה- אומרת בשם ומלכות אז "ברוך שאמר והיה העולם", וגם ברכת "ישתבח שמך לעד"?

    תודה רבה, למדתי ולומדת מאתרכם רבות. כל טוב.

  2. לדעת הרב עובדיה יוסף נשים לא אומרות ברכות אלו בשם ובמלכות. לא בפסוקי דזמרא ולא בברכות קריאת שמע, ראה ילקוט יוסף סי' נא סעי לג בהרחבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל