לתרומות לחץ כאן

מה מברכים על לחמניה מתוקה?

שלום לכבוד הרב
בד"כ בסעודת אזכרות נוהגים להביא לחמניות, בטענה שהם מתוקות בכדי לברך עליהם ברכת מזונות . מה הזין אם אני אישית לא מרגיש את המתיקות שלהם וגם לעניות דעתי גם לשאר הציבור הם לא ממש מתוקים עד כדי כך שמתקרב למתיקות של עוגה ממש .
במידה ואני מתכוון לקבוע סעודה על לחמניה זו שמשקלה לערך 70 גרם עם שאר מאכלים אני צריך לטול ידיים בברכה וגם לברך ברכת המזון ? -פרט נוסף אני ספרדי
תודה
יוסף

תשובה

שלום וברכה

למנהג הספרים [על פי דעת השולחן ערוך] כל לחמניה שיש בה מתיקות מברכים עליה בורא מיני מזונות, וזה לא משנה אם אתה בעצמך מרגיש את המתיקות, אלא אם הדבר הוא מתוק לרוב העולם, מברכים עליו בורא מיני  מזונות.

אולם מבואר בפוסקים שאדם שקובע סעודה על לחמניה שיש בה  מתיקות מברך לפניה המוציא לחם… ולאחריה ברכת המזון, ושיעור קביעות סעודה לדעת הספרדים הוא כשאוכל שיעור נפח של 216 סמ"ק, ולדעת הספרדים כדי שיחשב קביעות סעודה צריך לאכול כמות זו מהלחמניה, ומאכלים אחרים שאוכל באותה סעודה אינם מצטרפים לשיעור הנ"ל, ולכן אם אוכל פחות פת מהשיעור הנ"ל אינו נחשב קביעות סעודה ואינו מברך לפניו המוציא לחם מן הארץ,

ויש לציין שלכתחילה ראוי לא לאכול יותר מ – 172 סמ"ק משום שאז הוא נכנס לספק אם זה נחשב לשיעור קביעות סעודה או לא, ולכן ראוי לאכול פחות משיעור זה, ואם בא לאכול שיעור זה, עדיף שיאכל שיעור של 216 סמ"ק כדי שיצא מכלל ספק.

מקורות

בשיעור קביעות סעודה כידוע נחלקו בזה הפוסקים ולדעת הספרדים יש להחמיר שאכילה של ד' ביצים דינו כקביעות סעודה, ודלא כדעת הגר"א וסייעתו שגם אם אכל שיעור של ד' ביצים, אם אכל פחות מהשיעור שהרגילות היום לקבוע עליו סעודה אין דינו כקביעות סעודה,

ובענין אם אוכלים אחרים מצטרפים לשיעורים הנ"ל דעת המג"א סימן קס"ח ס"ק י"ג שכל האוכלים שאוכל בסעודה מצטרפים וכ"ד הא"ר וכ"כ המשנה ברורה בס"ק כ"ד, אמנם דעת הרבה אחרונים דלא כהמג"א וכדי לקבוע סעודה צריך שיאכל את השיעור הנ"ל מהפת לבד, [כן דעת הברכי יוסף והשו"ע הרב והמגן גיבורים וחמד משה וערוך השולחן ועיין בכף החיים שכתב שהמנהג הוא דלא כהמג"א] וכן דעת הגר"ע יוסף שליט"א שכדי שיחשב קביעות סעודה צריך לאכול את השיעור הנ"ל מהפת לבד, וכ"כ האור לציון ח"ב פי"ד הלכה כ"ג.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום ,אם אני לא יודעת מה המשקל של הלחמניה מה אעשה? האם אתם יכולים לומר לי אם לחמניה עגולה בגודל רגיל נחשבת שיעור קביעת סעודה?ומה לגבי 2 לחמניות?בתודה מראש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל