לתרומות לחץ כאן

מקור איסורי נדה

שלום רב,
ברצוני לשאול מספר שאלות בנוגע לטהרת נידה
1. מה המקורות לשמירה טהרה?
2. בתורה כתוב ואל אשה בנידת טומאתה לא תקרב לגלות ערוותה, אם כך האם עניין האיסור הנגיעה הוא גדר שמא לא יהיו יחסי אישות?
3. כיצד היו שומרותבנות ישראל בהסטוריה וממתי בעצם יש לנו ידיעה מלאה על אופן שמירתן? האם גם הן השתמשו במוך? בנוסף האם נכון הדבר כי בנות ישראל החמירו והוסיפו את שבעת הימים הנקיים?
4. מדוע שומרים 7 ימים נקיים, כשלאחר הפסק הטהרה כבר אין מחזור? מדוע שומרים בכלל ומדוע שומרים עדיין על נגיעה?
5. מדוע יש 7 ימים נקיים אחרי אך לא לפני? מה ההבדל?
תודה מראש

תשובה:

1. "ואשה כי תהיה זבה דם יהיה זובה בבשרה שבעת ימים תהיה בנדתה" וכתב הרמב"ם (פרק ד מהלכות איסורי ביאה הלכה ג) "נדה וזבה ויולדת שלא טבלו במי מקוה, הבא על אחת מהן אפילו אחר כמה שנים חייב כרת שבימים וטבילה תלה הכתוב שנאמר (ויקרא טו יח) 'ורחצו במים' זה בנין אב לכל טמא שהוא בטומאתו עד שיטבול".
2. שני דינים יש בזה, א' איסור קיום יחסי אישות, ובכלל זה כל קירבה שמביאה לידי כך, כגון חיבוק נישוק ונגיעה, ואיסור זה הוא מן התורה, מדרבנן אסורה גם נגיעה שאינה מביאה לידי כך, ובכלל זה כל דיני ההרחקות שגזרו חז"ל כדי לעשות סייג לתורה [כגון שכיבה על אותה מיטה, אפילו בנפרד, הושטת מאכלים, דיבורים של חיבה וכדו'].
3. דברים הנעשים כל חודש, ובזמן שהיו שומרים על דיני טומאה וטהרה הכלליים שבתורה דהיינו בזמן בית המקדש, הרי כל בת מגיל 12 היתה נוהגת דברים אלו, ודברים אלו נהגו בהן מזמן מתן תורה, ומאז יש לנו ידיעה על עשיית דברים אלו, אף נכון הוא שהשתמשו ב"עדים"/"מוך" כדי לברר את טהרתן, לגבי שבעה נקיים, מן התורה יש חילוק בין "נדה" ל"זבה", אולם מאחר והדברים הביאו בפועל לידי בלבול, החמירו בדורות הראשונים בנות ישראל לנהוג דיני זבה לגמרי וחכמים קבלו דבר זה כ"הלכה פסוקה" ואין להקל בה כלל.
4. דין שבעה נקיים הוא מחמת חשש שמא האשה דינה כ"זבה" הצריכה מן התורה לספור שבעה נקיים, וכיון שהאשה עדיין לא טבלה ולא יכולה לטבול כיון שלא ספרה 7 נקיים, הרי דינה כנדה לכל דבר וכפי שצטטנו לעיל מדברי הרמב"ם.
5. לא מובנת לי השאלה, אולי כוונתך לשאול, מדוע לא תקנו שלא יקיימו יחסים 7 ימים לפני הגעת הווסת שמא יגיע הווסת, ואם לכך כוונתך, התשובה היא, שהגעת הווסת אמורה לבוא לפי תאריך מסוים, וכל עוד האשה טהורה אין צורך לחשוש שמא תראה כאשר ידוע הזמן שעלולה לראות, ולכן כאשר הווסת אינה קבועה יש לחוש לימי הווסת האחרונים לפי כללי הלכות ווסתות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל