לתרומות לחץ כאן

דימום לאחר הוצאת התקן תוך רחמי האם הוא מטמא

אשתי עברה אתמול פרוצדורה להוצאת התקן תוך רחמי. לפני כחודש הרופא התקשה להוציא את ההתקן משום שהוא לא מצא את החוט. אתמול הוא הצליח בעזרת מכשיר מיוחד. בשעת הפרוצדורה יצא לה דם וגם כיום היא מדממת. היום היום השלישי לנקיים. האם היא טמאה. אם לא האם היא צריכה להמשיך לעשות בדיקות כי היא כאובה מאוד. אם כן כיצד היא תבצע הפסק טהרה כפי שציינתי היא כאובה מאוד.
תודה בבקשה תענו מהר

תשובה:

לאחר הוצאת התקן תוך רחמי, הדם היוצא מהרחם הינו טמא, מאחר ולא ידוע לנו אם הדם הוא דם מוורידי הדם הווסתי או מדם של מכה, ולכן האשה נטמאת, וכן סותר את שבעת הנקיים, ומשום כך עליה לעשות שוב הפסק טהרה, אלא אם כן יתברר שהדם הינו רק מהפרוזדור מחמת מכה שיש שם, וזאת רק על ידי בדיקה על ידי אחות המוסמכת לבדיקות אלו ["אחות הלכתית"].

הבדיקה צריכה להיות ככל דיני בדיקת הפסק טהרה, אף אם קשה עליה, יתכן לערוך בדיקה זו על ידי בדיקת אחות הלכתית היודעת לערוך בדיקות הפסק טהרה ושבעה נקיים לנשים במצב כזה.

מקורות:

עי' שו"ע יו"ד סי' קפז ס"ה לגבי אם יודעת שיש לה מכה באו"מ שאינה נטמאת, ומבואר שם שדווקא שיודעת שמוציאה דם, אך אם אינה יודעת אם מוציאה דם או שאינה יודעת בוודאות שיש שם מכה טמאה, באין לה וסת קבוע, וכל זה דווקא לענין דין רמ"ת אולם לגבי ז"נ מבואר שם בש"ך שאינה תולה בדם מכתה וטמאה, ע"ש בש"ך סק"כ ובשו"ת נו"ב קמא סי' מא בארוכה, והגם שמדברי הש"ך משמע שאף בדם בפרוזדור א"א להקל בלא ז"נ מ"מ כבר כתבו הפוסקים שעיקר דינו רק כשהדם במקור ולא ידוע וכמבואר שם בש"ך ס"ק יז בשם הב"ח ע"ש, ובפ"ת שם בשם הנו"ב (הנ"ל), אולם אם הדם בפרוזדור ורואים את המכה וידוע שמוציאה דם מקילין אף לענין ז"נ וכן הממנהג שלא הקילו שם רק לענין רמ"ת [עי' שיעורי שה"ל סי' קפז ס"ה בארוכה בזה, ועי' בטהרת הבית ח"א עמ' רנג] ואמנם לגבי הכנסת התקן תו"ר ישנה דעה יחידה של רופא שכתב בוודאות שזה מחמת מכה, ואמנם יש שרצה לטעון בהכנסת התקן תו"ר שיש להקל על הדם שיוצא משום שוודאי הוא מחיכוך ההתקן ראה נשמת אברהם (יו"ד סי' קצד וכאן), אולם דעת רוב הפוסקים כדעת הרופאים הסוברים שיש בזה גם מדם הנדות ועל כן אין להקל בזה, ואף אני שאלתי רופא גניקולוג על אשה שעברה ניתוח קיסרי ולאחר שטבלה התחיל שוב דימום ושאלתיו אם יש לה דימום פנימי מהחיתוך, ואמר לי שלפי הUS יש ריכוז של דימום גם שם אך יכול להיות באופן די ברור שזה גם משם וגם מוורידי דם הווסת, והדבר אינו ברור גם לרופאים, ולכן כאשר אחרי הוצאת התקן ישנו דימום מהרחם גם בזה יודו הסוברים לטהר בהכנסת התקן שהרי אין שם דבר המגרה בשעה זו את הרחם ולא ידוע אם הוצאת ההתקן לא גרמה לפתיחת וורידי הדם עי' חזו"א יו"ד סי' פא וסי' פב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל