שלום עליכם וכו"ט
שאלתי אחד הרבנים הניח כי כיום התפילה היא מדרבנן וכשאומרים מזמור יענך השם בכל צרה תפילתו נחשבת מדאוריתא מהיכן הניח כבודו הנחה זאת שליט"א
מבקש להאיר לי הענין
תודה ושכרכם רב מן שמיא.
תשובה:
נחלקו הרמב"ם והרמב"ן אם חובת תפילה היא מצוה מן התורה או מדרבנן, שדעת הרמב"ם שהיא מן התורה כמו שכתב בספר המצוות והלכותיו (רמב"ם תפילה ונשיאת כפים פרק א הלכה א) מצות עשה להתפלל בכל יום שנאמר ועבדתם את ה' אלהיכם, מפי השמועה למדו שעבודה זו היא תפלה שנאמר ולעבדו בכל לבבכם אמרו חכמים אי זו היא עבודה שבלב זו תפלה, ואין מנין התפלות מן התורה, ואין משנה התפלה הזאת מן התורה, ואין לתפלה זמן קבוע מן התורה.
ואילו דעת הרמב"ן (השגות על ספר המצוות, שורש א ומצוה ה) שחיובה מדרבנן בכל מקרה. אולם תפילה בעת צרה מצוותה מן התורה.
מקורות:
רמב"ם, (מצות עשה ה), רמב"ן השגות על סהמ"צ (שרש א, ומצוה ה)
האם דעת השולחן ערוך לפי סימן קו, שתפילה היא מדאורייתא כדעת הרמבם ?
כך נראה במשנה ברורה שם.
תודה, האם לפי דעת הקבלה, הארי הקדוש, הרב חיים ויטאל, הרשש הקדוש, האם הם סוברים כדעת הרמבם או הרמבן
לא ידוע לי. באופן כללי חכמת הקבלה אינה נוגעת לפסיקה בענין זה, למשל, חזרת הש"ץ שעל פי הלכה לא ברור שזה חיוב על כל יחיד [ראה משנה ברורה סי' קט שנראה שכן, אבל בפשטות לא], על פי קבלה התיקון הנעשה על ידה גבוה מזה הנעשה בתפילת היחיד…
השאר תגובה