לתרומות לחץ כאן

מכירת חמץ – מדוע משכירים את המקום לגוי?

שאלה:

אם אני רוצה להיפטר מחובת בדיקת חמץ במשרד שלי (אני לא נכנס אליו כל הפסח) אני צריך למכור את החמץ שבמשרד או שאני צריך להשכיר את כל המשרד לגוי? (במכירת י"ד או במכירת י"ג למר כדאית ליה ולמר כדאית ליה)

ראיתי שנוהגים להשכיר את כל המשרד, אולם רציתי להבין טעם הדבר, הרי מאחר והחמץ אינו שלי, ונמצא ברשותי שאני לא נכנס אליה בפסח, אם כן מדוע צריך להשכיר את המשרד, הרי אין כאן לא חשש של בל יראה ולא חשש של 'שמא יבוא לאוכלו' אז לכאורה מספיק רק למכור את החמץ שבמשרד ולא להשכיר את המשרד לגוי למשך ימי הפסח. לא כך?

תשובה:

שלום וברכה

המנהג להשכיר את המקום של החמץ נובע משתי סיבות:

אחת כחלק מהקנין שהגוי עושה בחמץ העדיפו שיהיה ברשותו ויקנה לו בכך.

שנית, כיון שהגוי לא רואה בו ממש כשלו, כאשר הוא בבית הישראל בודאי לא יקח ממנו, וזה מערער את המכירה שאינה בדעה שלמה, ולכן עדיף שיהיה החמץ ברשות הגוי.

מקורות:

משנה ברורה סי' תמח ס"ק יב.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. כאשר המכירה היא ביום י"ד נחלקו הפוסקים אם זה פוטר מבדיקה כיון שבזמן המצוה עדיין לא מכרת את החמץ, מכירת י"ג פוטרת מבדיקה.

  2. וכאן אני שואל (ומקווה שכעת תובן שאלתי):

    במכירת י"ג כדי להיפטר מחובת הבדיקה די למכור לגוי את החמץ שבמשרד (ולהשכיר את המקום שבו הוא נמצא) או שעליי להשכיר לגוי את כל המשרד (בנוסף למכירת החמץ)?

  3. למען האמת אני שוב לא בטוח שאני מבין את כוונתך ולכן אפרט:
    אם אתה מוכר את כל החמץ במשרד ללא הסתייגות, וכותב שגם משכיר את כל המקום שבו הוא נמצא בלי לפרט, אין חובת בדיקה, אבל המכירה אינה מהודרת, כיון שהיא נראית קצת צחוק, לא ברור לאף אחד את מה השכרת כי לא יודעים היכן כל חמץ
    אם אתה מוכר כנהוג, ארונות מסויימים ששם השארת חמץ וכדומה, ודאי יש חובה לבדוק את כל שאר המקום שלא הזכרת לו.
    ולכן אני לא רואה דרך להמנע מבדיקת המשרד, אלא אם כן תשכיר לו את כולו כנהוג ביום י"ג. ואגב אם יהיה צורך דחוף להכנס שם חד פעמי בחג זה מותר.

  4. סליחה שאני שוב שואל:

    במכירת חמץ אדם אכן מציין היכן החמץ נמצא אבל אם מתברר שהיה לו בקבוק וויסקי במקום אחר שהוא שכח לציין, הרי שהמכירה כוללת גם חמץ זה.

    אם כן במשרד – יציין היכן החמץ נמצא כנהוג (בארונות אלו ואלו) ובנוסף הרי כתוב בשטר שמוכרים כל חמץ באשר הוא, ואם כן הרי שכל החמץ במשרד מכור, ואין המכירה צחוק שהרי כן ציין היכן נמצא החמץ כנהוג, ואם כן חוזרת השאלה מדוע צריך להשכיר את כל המשרד לגוי למשך ימי הפסח?

  5. בדיעבד זה אכן נמכר אבל לכתחילה יש להשכיר לו את כל מקום החמץ מחמת הסיבות שהזכרתי, וכאן בעצם לא השכיר את המקום שלא ציין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל