לתרומות לחץ כאן

מחצית השקל ומתנות לאביונים – כמה נותנים?

שאלה:

משפחה עם 2 ילדים קטנים,
כמה צריך לתת מחצית השקל
כמה מתנות לאביונים
תודה

תשובה:

שלום וברכה

מחצית השקל:

למנהג בני אשכנז אפשר להסתפק בשלוש מטבעות של חצי שקל. למנהג הספרדים נכון להיום שיעור מחצית השקל הוא 29.6 ש"ח. שיעור מחצית השקל כסף. זה כמובן אמור לכם, עבור הילדים אפשר לתת שלוש מחציות שקלים גם אם אתם ספרדים.

מתנות לאביונים:

נותנים מתנה אחת לכל אביון – לשני אביונים. כלומר אתה ואשתך יחד זה ארבעה אביונים.

שיעור מתנות אלו, נחלקו בו ראשונים ואחרונים: יש סוברים, שצריך ליתן לכל הפחות פרוטה לכל עני (ריטב”א מגילה ז א; משנ”ב שם ס”ק ב). ויש סוברים, ששיעור המתנה אותה צריך ליתן לעני, היא כזו שיוכל לקנות בה פת בשיעור הראוי לסעודה [כמות של שלוש ביצים] (מחזיק ברכה או”ח שם ס”ק ב. וראה מהרש”א בחידושי אגדות מגילה שם, ודעת תורה או”ח שם ס”א בדעתו. וראה שערי תשובה שם ס”ק א. כמות של שלוש ביצים במידות הנוהגות בזמנינו, לדעת ר’ חיים נאה היא 173 סמ”ק, ולדעת החזו”א היא 300 סמ”ק).

לדעת הגרי”ש אלישיב יש להחמיר היום שכיון שיש סוברים שהנתינה תהיה לפי חשיבותו של הנותן, אדם מסודר יתן 50 ש”ח לכל אביון מאותם שנים, ואדם עני יתן 10 ש”ח לכל אביון. לכן, אם אתה אדם שמתפרנס ממשהו מן הסתם אתה בכלל אלו שכדאי להם לתת 50 ש"ח לכל אביון, ורק מה שמעבר ל100 ש"ח אם תרצה תתן ממעשרות. זה יוצא 100 ש"ח עבורך ומאה ש"ח עבור אשתך. אם אתם דחוקים בפרנסה, די בארבעים ש"ח עבור שניכם.

פורים שמח ורוב שפע.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. במשלוח מנות מקובל שהאבא והאמא נותנים יחד למשפחה אחרת. מדוע במתנות לאביונים אתם כותבים כביכול כל בן זוג עליו להביא בנפרד?

  2. לא יודע מדוע כה החמרתם
    , הרי זה משלוח מנות, גם אם נתנה זה משל בעלה . הוי אומר המשלוח מנות זה עבור הזוג יחד(הגרש"ז אוירבך זצ"ל, 'הליכות שלמה', פורים, פי"ט הערה כז) ולא ראיתי לאבותינו שתיקנו שעל האם לתת. כמו מחצית השקל וכמו קמחא דפסחא וכמו התרת נדרים הבעל עושה גם עבור אשתו

  3. אם יעשה עבורה זה מועיל כמו שכתבנו בכמה מקומות, אבל כן נהגו שייחד לה משלוח שיהיה ממנה. אלא שלא החמירו שצריך הקנאה. נכון הדבר שיש שהקלו בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל