לתרומות לחץ כאן

אמן יהא שמיה רבה בכל כוחו

שאלה:

שלום וברכה כבוד הרב…
העונה אמן יהא שמא רבה בכל כוחו קורעים לו גזר דין של שבעים שנה, מה הפירוש בכל כוחו? צריך להרים את הקול חזק?

תשובה:

התוספות במסכת שבת דף קיט עמוד ב ד"ה כל העונה, כתבו:

"כל העונה אמן יהא שמיה רבא בכל כחו – פי' בכל כוונתו. וכן פירש רש"י ור"י אומר דיש בפסיקתא במעשה דר' ישמעאל בן אלישע דקאמר התם כשישראל נכנסים לבתי כנסיות ואומרים יהא שמיה רבא מברך בקול רם מבטלים גזירות קשות".

ולמעשה פשוט שאין בזה מחלוקת, וגם השולחן ערוך בתחילת סימן נו הביא את שני הפירושים גם יחד, שהרי אין ענין בצעקה שאין עמה כוונה, ותפילה בלא כוונה כגוף בלי נשמה, אלא שכאשר אדם זועק אל ה' בקול רם ובכוונת ורגשת הלב, ומתחנן לגילוי כבוד שמים בעולם, ולטהרה, הוא זוכה לקרבת ה' עצומה וקורעים לו גזר דין של שבעים שנה.

בזוהר הקדוש (תרומה קכט ע"ב) כתב ואני מתרגם: "וצריכים לענות 'אמן יהא שמיה רבא מברך' בכל כוחנו ולשבר כוח יצרנו הרע, כי בכוח הקדיש לשבור כוחות הסטרא אחרא המפסיקות כחומות ברזל בינינו לאבינו שבשמים, ובזה יתעלה הקב"ה בכבודו, וזוכר את בניו שהם בגלות, וזוכר את שמו המחולל בגויים. ע"כ. וכתב הבית יוסף (סימן נו): ומכאן יש להתבונן כמה יש לכוון בקדיש, וכמה יש להשתדל לענות אותו".

בספר חפץ חיים (ד שעב, שעג) כתב: "ומן התימה על האנשים שמחפשים סגולות, ומוציאים מכספם כמה וכמה מאות ואלפים כל אחד לפי עושרו, ומעותיהם לטמיון יורדים על סגולות חיצוניות שלא יועילו ולא יצליחו, ולריק מְכַלִים כוחותיהם, הלוא יותר טוב שיעשו הסגולות שנמצאו בחז"ל". והנה לפנינו סגולה נפלאה בהישג יד כמה וכמה פעמים ביום, ובזכות זה קורעים לו גזר הדין של שבעים שנה, שאפילו אם נפסקו עליו לרעה חס ושלום, נהפך הכל לטובה. וכן כתב בספר שבט מוסר: "אין לנו כמו הסגולה החשובה והמזדמנת ביותר, כעניית 'אמן יהא שמיה רבא' המסוגלת לאין שיעור. וביותר ניתן לתמוה על האנשים שמחפשים סגולות, קמיעות, סיגופים ותעניות לכפרת עוונותיהם, ומוציאים עליהם כמה וכמה אלפים, הלוא יותר טוב שיחזיקו בקביעות במצות עניית 'אמן יהא שמיה רבא' הבאה לידם בקלות, ומסוגלת לכל הישועות לפרט ולכלל".

שנזכה לכל הישועות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל