שאלה:
שלום וברכה
האם לפי ההלכה האשכנזית :
מותר לשים מרק דייסא שהתבשלו כל צורכם על מיחם כדי להפשיר?
האם רק לחולה או תינוק?
מה הכוונה מיחם? המיחם של המים החמים שמחובר לחשמל? האם זה יכול לבשל (סליחה על הבורות)
תשובה:
שלום וברכה
אסור להניח מרק על המיחם בשבת, משום שיש לנו כלל שאף ש"אין בישול אחר בישול", בדבר לח יש בישול אחר בישול, כיון שהחום בדבר לח כמו מרק הוא מאוד משמעותי באיכות המאכל. ומכאן, שגם כאשר אתה לא רוצה שיתחמם אלא רק יפשיר, חז"ל אסרו גם להפשיר דבר שאם אני אניח אותו שם זמן רב יוכל להתבשל, זה נקרא בלשון חז"ל גזירת הפשר.
אם אתה רוצה לחמם בשבת מעט מרק או דייסה לתינוק, אתה עושה את זה באופן אחר, בתוך כלי שני, כלומר, לוקח מים מהמיחם [מיחם זה ההוא עם המים החמים המיועדים לקפה שמחובר לחשמל] ושם בספל ריק, ואז לוקח את הבקבוק או השקית עם הדייסה או המרק, ומכניס לתוך הספל באופן שהמים לא יכסו את השקית ממש, כדי שלא יהיה חשש הטמנה, וכך זה יתחמם ולא יתבשל, כי כלי שני אינו מבשל.
זה לא הטמנה במקצת? ומה אם זה כן למעשה מחמם ליד סולדת?
מותר לשים חלה על מיחם השבת ?
אתה שואל שאלת תלמיד חכם. ואסביר:
בגמרא מבואר שמותר לתת קיתון מים לתוך כלי שני בשבת כדי לחממם מעט. זו גמרא מפורשת, ועכשיו השאלה מדוע?
למי שסובר שהטמנה במקצת מותרת, מנהג רוב בני אשכנז, אז מפרשים באופו של הטמנה במקצת. החזון איש נוקט שהטמנה במקצת אסורה, והוא מפרש מכח זה, שאין אסיור הטמנה במים ולכן לדבריו, אדרבה, מותר גם לשים את הבקבוק כולו במים בהטמנה שלמה.
כלומר איך שלא יהיה מותר, והשאלה אם רק בהטמנה חלקית או מלאה.
מותר לשים חלה על המיחם בשבת, אבל לא לכסות.
בחיי אדם התיר להניח במקום שיתחמם ולקחת לפני שיתחמם, לצורך גדול. מסתבר שבכלל זה הכנת אוכל לתינוק
אינני יודע למה כוונתך.
השאר תגובה