לתרומות לחץ כאן

האם ניתן לסמוך על גופי הכשרות בשחיטת עופות?

שאלה:

שלום וברכה
לאחרונה מתרבים חששות של רבנים ממגזרים שונים לגבי טיב הכשרויות של בשר ועוף.
אומנם תמיד דיברו על זה אך לא בעוצמה כזו והמדאיג שכעת זה מגיע מכל מגזרי הרבנים והחסידויות.
אין לנו ספק באמינותם ויושרם, אך הם רבים מידיי מכדי לומר שלום עלייך נפשי.
פעם היה אפשרות להשתדרג ברמת הכשרויות לכשרות טובה יותר ומכשרות זו לכשרות זו וכך עברנו מכשרות לכשרות עד שהגענו למצב בו טוענים שאין כשרות שניתן לסמוך עליה.
בהרצאות מושמעים עדים שעבדו בבתי שחיטה בארץ ובחו"ל והם לא משאירים ספק לגבי התנהלות לא כשרה בגופי כשרויות אלה.
כעת לפני פסח מה עלינו לעשות ואל מי לפנות או במי לסמוך כדי שהחג הקרב יהיה באמת כשר.

תשובה:

שלום וברכה

עסקנו בנושא זה פעמים רבות בעבר.

העדויות שראיתי והדברים ששמעתי ונשלחו אלי, היו נראים מגמתיים ולוקים בחוסר הבנה בסיסי בכמה מהלכות כשרות הבשר. ולכן לדעתי אם קונים מהכשרויות המאוד מהודרות ומוסמכות, אפשר לאכול, וכך אני נוהג בביתי וכך ראיתי אצל כל גדולי התלמידי חכמים.

כיון שכבר עסקנו בענין רבות כאן באתר, רק אזכיר דוגמא פשוטה שזכורה לי דוקא בענין שחיטת עופות: נאמר שכאשר נמצא פגם בסכין לא פוסלים את כל העופות למפרע מהשחיטה הקודמת כדין השולחן ערוך אלא רק מכאן ולהבא.

בטיעון זה יש גם שקר וגם חוסר הבנה בסיסי.

שקר – בכשרויות המהודרות, העדה החרדית הרב רובין ושארית ישראל, פוסלים למפרע, אלא שיש מהכשרויות הנ"ל שפוסלים לגמרי ויש שמעבירים את זה לכשרות רבנות רגילה, ואסביר.

וכאן אני מגיע לחוסר הבנה בענין:

בכל ליין עומדים כמה שוחטים שזורקים עופות שחוטים לאותה בריכה. נמצא, שכאשר סכין של אחד מהם פגום, העופות ששחט אותו שוחט הן מיעוט ביחס לשאר העופות שנשחטו על ידי חבריו, ויש כאן ביטול ברוב. אלא שנחלקו הפוסקים האם "תרנגולת בנוצתה" יש לה דין של "חתיכה הראויה להתכבד שאינה בטלה", השולחן ערוך מיקל וכמה מפוסקי אשכנז מחמירים.

לכן, הרבנות ועוד מהכשרויות הספרדיות מקילים בזה על סמך דברי השו"ע, הכשרויות הנ"ל כמובן מחמירים, מהם שזורקים ומהם שמעבירים רבנות רגילה.

קמה זעקה גדולה, אבל היא שקר כי עובדתית זה לא נכון לגבי הכשרויות המהודרות, וזה גם חוסר הבנה כי דין השו"ע נלקח בחשבון רק יש כאן ביטול ברוב.

על זה הדרך תוכל לראות לגבי כל הטענות שנאמרו בענין זה.

אמת הדבר, שחובה להקפיד על כשרת מהודרת, כי מדובר בכמויות ענק של בשר שנשחט ויכול להיות תקלות, צריך גופי כשרות מאוד מיומנים עם המון כח אדם איכותי כדי לפקח היטב על כל זה, אבל הדבר הזה נעשה בכשרויות שהזכרת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל