לתרומות לחץ כאן

מלאכות לפני הבדלה / טחינת ירק במוצץ

שאלה:

שלום,
במוצ"ש כאשר אני חוזר מערבית , הנוהג אצלנו בבית הוא לנקות ולסדר את הבית, לרחוץ את הילדים ואחרי כן לעשות עמם הבדלה , האם זה ראוי או שעדיף לקיים את ההבדלה מייד בשובי מבית הכנסת ולא להשהות את ההבדלה עד לאחר סידור וניקיון הבית ( שגם הוא חלק מכבוד השבת כמובן) , האם יש עניין לזרז את ההבדלה?
2. כלי שמלאכתו לאיסור – קניתי לבתי התינוקת בת חצי שנה , מתקן שאפשר לשים בו חתיכת פרי והתינוק יכול למצוץ את תכולת הפרי דרכו בלי שחתיכות גדולות יעברו ויסתנן לו רק מה שהוא יכול לאכול , הכלי עשוי סיליקון כמו מוצץ גדול עם חורים ( כמו מסננת ) ודרכו יוצא תכולת הפרי, לדוגמא שמים שם בננה או חתיכת תפוח והתינוק יכול לאחוז בזה ולמצוץ לאט לאט את הפרי בלי שחלילה חתיכה גדולה לעבור לפיו.
האם יש כאן בעיה של בורר? כלי שמלאכתו לאיסור ? אולי כלי שטוחן?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

1. יש מחמירים שלא להקל לעשות מלאכות שיש בהם שיהוי זמן וטורח לפני הבדלה על הכוס, אף שאמרו ברוך המבדיל או אתה חוננתנו, כדי שלא יבואו לשכוח עשיית הבדלה. דין זה אמור בעיקר לגבי מלאכות ממש, כתיבה כיבוס וכדומה. נקיון שבעצם מותר ואפשרי גם בשבת, באופנים מסויימים, נראה שנהגו להקל בו.

2. בורר ודאי אין כאן, השאלה לגבי טוחן, לכאורה נראה שכיון שהוא דרך אכילה ממש, ולא ניתן להשתמש בו באופן אחר אחר רק בתוך הפה, זה לא נחשב טחינה אלא חלק מפעולת האכילה.

מקורות:

שער הציון סימן רצט ס"ק נא

(נא) תוספות שבת וחיי אדם. ודרך החיים מחמיר עוד יותר בזה, דאף לאחר שהבדיל בתפלה אין מותר רק להדליק הנר וכדומה, לא מלאכה שיש בה טורח, ואף דהט"ז מצדד להקל כהיש אומרים, לדינא אין לסמוך על זה, דדי לנו במה שהקיל השולחן ערוך לילך אחר המנהג להקל במלאכה אחר שהבדיל בתפלה או באמירת המבדיל לחוד, דהרבה ראשונים מחמירין בזה, כמו שכתב בבית יוסף, ונקיל עוד יותר דגם הבדלה בתפלה לא צריך, וביותר מזה מסתבר להמעיין ברבנו ירוחם גופא, דגם הוא לא הקיל בזה כי אם אחר שהבדיל בתפלה, וגם אז אינו מותר כי אם בהדלקה וכדומה ולא בשאר מלאכה, וכמו שכתב עליו המגן אברהם: 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מדברי המקורות שהרב ציין , נראה שהתירו להדליק את הנר וכדומה ועוד מלאכות שאין בהן טורח, מה שנהוג אצלנו זה לדוגמא סידור וטאטוא הבית וכן רחיצת כלים , סידור חדרים וכן לרחוץ הילדים האם זה בסדר או שיש להמנע ולעשות את המלאכות הללו לאחר הבדלה על הכוס ?
    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל