לתרומות לחץ כאן

קנה מאחר של גוי וביטל את התשלום בטעות

שאלה:

שלום, אשתי קנתה מוצר מאתר מחו"ל של גוים. לא ידעתי על כך וגם בחיוב באשראי השם של אותו מקום לא היה ברור שזה משם. פניתי לחברת אשראי לבקש את הכסף חזרה ששילמנו לאותו אתר. יום למחרת אשתי אמרה לי שאכן היא הזמינה משם. חברת האשראי כתוב שהם מזכים על תנאי אלא אם יתברר אחרת והם יקחו את הכסף חזרה, ויתכן שהאתר עצמו יבקשו את הכסף חזרה גם. השאלה היא אם אכן נקבל זיכוי מחברת האשראי וחברת האשראי או האתר מחו"ל לא יבקשו את הכסף האם אנחנו צריכים לפנות לאתר מחו"ל לשלם את הכסף חזרה? או שזה נכלל תחת טעות הגוי מותרת, כי זה לא ממש טעות הגוי אלא טעות שלי, אמנם אולי אפשר לומר שאם הגוי לא ישים לב שאנחנו צריכים לשלם לו חזרה אז זה כן נקרא טעות גוי? תודה רבה הרב

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה עליך לעדכן את הטעות, ולשלם על המקח, ואסור לקבל את המוצר ללא תשלום, כדין גזל עכו"ם שאסור בגוי. ובפרט שיש בזה חילול השם שיודעים שהקונה ישראל.

בהצלחה.

מקורות:

הש"ך סימן שמח ס"ק ג סובר שגזל דרך מקח נחשב לגזל הגוי ואסור, דהיינו שאם לוקח מהגוי מוצר ולא משלם נחשב לגזל הגוי, וכאן אתה לוקח מוצר ללא תשלום, ולמרות שהביטול היה בטעות הרי זה גזל הגוי ואסור.

גם אם ננקוט שאין זה גזל הגוי אלא טעות הגוי, כאן הגוי לא טעה מעצמו אלא אתה הטעת את הגוי בשוגג, והרמ"א סימן שמח הביא ב' שיטות אם מותר להטעות את הגוי, וריהטת הפוסקים לאסור כאשר הוא הטעה את הגוי. 

בנוסף, הגוי יראה שהקונה הוא יהודי והיהודי ביטל את התשלום ויש בזה חילול השם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל