שאלה:
האם מותר לנקות כלי שמלאכתו לאסור אחר השמוש – כגון עלי לקצב עליו בשר ביו"ט – האם מותר לנקותו לאחר מכאן
תשובה:
שלום וברכה
לקחת אותו בידים ולנקותו ודאי אסור, כלומר אם נניח הוא מונח על השיש ואני רוצה לקחת אותו ולרחוץ, זה לא גרע ממה שאסור לשומרו מגניבה ונזק. השאלה מה קורה כאשר הוא אצלי ביד ועדיין לא עזבתי אותו, האם יהיה מותר לרוחצו מחמת הדין שכלי שמלאכתו לאיסור שבא לידו בהיתר מותר לטלטלו למקומו, לכאורה יש מקום להקל.
מקורות:
כלי שמלאכתו לאיסור שבא לידו בהיתר, מותר לטלטלו אחר כך למקומו, ראה בית יוסף סי' תנז ומשנה ברורה סי' תקו ס"ק כט בשם הסמ"ג וס' התרומה. וע"ע בית יוסף יו"ד סי' רסו לגבי סכין של מילה. אמנם בחי' רעק"א ע"ד המגן אברהם בסי' שח ס"ק ז נקט שדין זה נאמר רק בכלי שמלאכתו לאיסור ולא בשאר מוקצה, אבל במקרה שלנו מדובר אכן בכלי שמלאכתו לאיסור.
כשאינו בידי אבל עדיין לא סילקתי את עצמי מהכלי לכאורה יש מקום לטעון שזהו עדיין השמוש של צורך גופו
אינני מבין טענה זו, הרחיצה אינה שימוש בכלי.
השאר תגובה