לתרומות לחץ כאן

בישול אחר בישול במיקרוגל

שאלה:

שלום שמעתי עכשיו מפי רב פלוני שיש להחמיר בבישול אחר בישול במיקרוגל.
כלומר לגבי בישול במיקרו ומניח על הפלטה- התהליך שקורה במיקרוגל
אינו נקרא בישול .
מה ידוע לרבנים בנושא?

תשובה:

שלום וברכה

יש מקום לחשש הזה.

נקדים ונבאר פרט חשוב בענין זה: במשנה ברורה בסי’ שיח ס”ק מא כתב, שבשר שהתבשל ברוטב יש להזהר שלא ליתנו בשבת לתנור חם בלי הרוטב, כיון שזו צלייה אחרי בישול, הבישול היה במים וכרגע הוא בלי רוטב ומתייבש ונצלה. ובביאור הלכה שם הקשה, אם כן כיצד התיר השו”ע שם בסעי’ טו לתת מאכל כנגד האש לחממו ולא חשש לאיסור זה. והתירוץ המקובל הוא, שכאשר ההנחה על הפלטה או בתנור לא משנה את מהות המאכל מבישול לצלייה או להיפך, אלא רק פועלת בו חימום, אין חשש [ראה חזון איש סי’ לז ס”ק יד, תהילה לדוד סי' שיח, שביתת השבת מבשל אות כח ועוד רבים]. ולכן נהגו לחמם באופו זה על הפלטה ולא חששו לאיסור הנ”ל, אא”כ מדובר בשהייה כזו שאכן פועלת שינוי בעל משמעות במרקם של המאכל. כך שמשום איסור בישול אחר צלייה היה נראה להקל.

ומכל מקום לדינא יש להחמיר בזה, כיון שהפרי מגדים בתחילת סי' שיח דן לומר, שיש בישול באש אחר בישול בתולדות חמה, כיון שזה נותן אפקט אחר, ובחוט שני סי’ כט כתב,  שמיקרוגל נחשב לענין זה תולדות חמה, ומשום כך החמיר שלא לחמם דבר שבושל במיקרוגל על גבי פלטה של שבת.

בתשובה זו כלל לא התייחסנו לעצם הנחת מאכל מבושל על פלטה שיש בזה כמה אופנים וכמה שיטות.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל