לתרומות לחץ כאן

כבוד היום גדול מהלילה בשבת

שאלה:

האם אני יכול בוודאות לומר שלפי הרשב"ם כבוד היום קודם הוא דין אילוצי, כלומר רק במידה ויש אילוץ של חוסר ניתן ליישם אותו וזאת בניגוד לרש"י לדוגמא ששם יש עיניין לבצע משהו כדי לכבד יותר :

רשב"ם: כבוד יום וכבוד לילה – אם אין לו יין הרבה לסעודה או מיני מגדים יניחם עד היום.

רש"י: כבוד יום וכבוד לילה – אם (יש) לו יין הרבה לסעודה אחת או מיני מגדים יניחם עד היום.

במידה וכן האם ניתן להגיד שזה אומר שגם אם תאכל בבוקר רק לחם עם שוקולד כי זה התענוג שלך זה לא אומר שגרעת מכבוד היום לעומת הלילה שאכלת מנה יותר יקרה למשל כי כבוד היום קודם זה רק אם אין לך אפשרות ליישם בשניהם אוכל מענג?

תשובה:

אייני רואה הבדל בין שני פרשנים אלו בציטוטים שהבאת, ובכל מקרה הדברים תלויים זה בזה, כיון שיש ענין רב יותר לכבד את היום מהלילה, במקרה שהדברים מתנגשים זה זה תעדיף את היום. לעצם הענין היה מנהג לאפות שלוש חלות ביום שישי, גדולה ליום, בינונית ללילה וקטנה לסעודה שלישית, ובכך להמחיש את ההבדלים בדרגת חשיבות הכיבוד. ראה בשו"ע ונושאי כליו בסימן רמב.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל