לתרומות לחץ כאן

חתימה על תב"ע בטעות

שאלה:

שלו' וברכה

בבנין שלנו יש 2 כניסות, לפני כ – 5 שנים השכנים מהכניסה השניה הוציאו היתר בניה עבור הרחבה ובניה על הגג.
מכיון שאנחנו בבנין אחד, הם הוזקקו לחתימתי על ההיתר בניה, כמובן שהסכמתי בשמחה, מבלי לעיין בפרטי התב"ע והיתר.
למיטב זכרוני לא ראיתי את ההיתר כלל, ואני אף לא בטוח שחתמתי עליו, (אלא רק לא התנגדתי לפירסומים). מה שברור שגם אם חתמתי לא ראיתי כלל את תוכניות הבניה מכיון שהייתי סבור שאינם נוגעות עבורי כלל.
לפני כ – 14 שנה בניתי מרפסת סוכה (ברישיון).
כיום השכנים בכניסה שלי מעוניינים לבנות ממ"ד, תוך כדי עיון בתוכניות ובתב"ע של העירייה, אני מגלה לתדהמתי, שתוכנית התב"ע שעשו השכנים כללה שינוי גם בכניסה שלנו, ונתנה ל – 2 הקומות מעליי אפשרות לבנות מרפסת מעל כל מרפסת הסוכה שלי, מה שבעצם מבטל את היותה מרפסת סוכה.
את המקום למרפסת סוכה הם העבירו לצד אחר בבנין, מה שבעצם לוקח לי גם את כל המרפסת שייעודה העיקרי הוא למרפסת סוכה, ומחייב אותי לבנות מרפסת חדשה, מלבד זאת גודל הסוכה בה הוא קטן מאד, (כרבע ממה שיש לי היום).
שאלתי היא, האם יש תוקף לחתימה שאומדנא ברורה היא שלא הייתי מוותר על המרפסת הזו, שגם מצריכה אותי לבנות מרפסת חדשה שאין לי כל צורך בה (היא ממש מול חלונות של שכנים), וגם מקטינה לי את אפשרויות הסוכה.
אדגיש שהמרפסות הנ"ל הם רק בתב"ע ולא יצא עליהם עדיין היתר, השאלה היא הם יש תוקף לחתימה על התב"ע שנעשתה מבלי בדיקה.

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר הציגו לפניך את התוכניות לשינוי תב"ע וחתמת עליהם, הרי הסכמת לכל מה שכתוב בתוכנית, וקשה מאוד לבטל חתימה על מסמך כאשר הייתה לך אפשרות לברר ולא רימו אותך ושינו מההסכמים. ואין זה חתימה בטעות כאשר התכנית הייתה לפניך והסכמת לחתום.

כאן יש נושא נוסף שאפשר לדון, שאולי השכנים בכניסה שלך יכולים לכפות עליך את ההרחבה, ואינו בדין שאתה תקבל מרפסת סוכה גדולה ותמנע מהם הרחבה של חדר ממ"ד, והחלוקה של ההרחבה אמורה להתחלק בשווה, ולא שאחד יקבל מרפסת והעליונים לא יוכלו להרחיב. 

בהצלחה.

מקורות:

בעניין חתימה בתום לב ראה כאן בהרחבה והבאנו שיש צדדים שאם לא ידע על מה חותם החתימה לא מחייבת, ולכאורה בנידון דידן החתימה מחייבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל