לתרומות לחץ כאן

קידוש מהיר על מזונות בליל שבת מוצאי צום עשרה בטבת

שאלה:

האם מותר לעשות קידוש על מזונות ואז רק המוציא במוצאי עשרה בטבת השנה?
האם נכון לקדש בלי אמירת שלום עליכם ברכת הילדים, אשת חיל?
האם יש עניין לא לאומרם כדי לא לצום בשבת?

תשובה:

שלום וברכה

מעיקר הדין גם בלילה ניתן לקדש ולאכול מזונות, כמבואר בשו"ע ומשנה ברורה בסי' רעג סעי' ה ס"ק כב. אמנם בביאור הלכה שם הביא מדברי הגר"א שהחמיר שהקידוש יהיה על הסעודה הקבועה ולא על מזונות לבד, ולכן, אף שהעיקר להלכה אינו כך, מכל מקום כתב בשו"ת עין יצחק או"ח סי' יב שלכתחילה מי שיכול, בליל שבת שהקידוש מדאורייתא יחשוש לדעת הגר"א, והכל לפי הענין. לדעתי יש בזה גם חסרון שאחר כך כבר אין תיאבון לסעודת השבת.

לגבי שלום עליכם ואשת חיל, לפי הענין, אם כולם מרגישים טוב ושמחים, אין סיבה לשנות מהחגיגיות השבתית, אבל אם יש כאלו שכבר חלושים קצת וזה גורם להם קוצר רוח, אין להתעכב כלל, תעשה קידוש, ואחרי טעימת הכזית אפשר לשיר מה שרוצים. שלום עליכם שיש בו ענין דוקא לפני קידוש אפשר לומר בשקט ללא מנגינה.

שבת שלום ושנזכה לגאולה שלמה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. נכון ויישר כח, אבל אינני חושב שדבריו אמורים לגבי סדר הקידוש הרגיל עם שירת השלום עליכם, אלא שלא יתעכב בבית הכנסת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל