לתרומות לחץ כאן

חימום סופגניה שמעורב בריבה מים בשבת

שאלה:

*חימום סופגניה עם ריבה "שמעורב בה מים" בשבת*
שמעתי באומרים לי שהיום יש תופעה בהרבה מקומות גם בקונדטוריות גדולות שמערבים בתוך הריבה גם מים מהברז.
ונשאלת השאלה: האם מותר לחמם על הפלאטה בזמנינו סופגניה עם ריבה "שמעורב בה מים" מן הברז או אסור משום בישול המים (משום הריבה אין איסור כיוון שהיא מבושלת, והולכים אחר הרוב, ועוד טעמים)?
*להלכה ולמעשה*: אין לחמם לחמם סופגניה כזו בשבת. ובפרט שאין בזה צורך לשבת. *אבל מי שמיקל יש לו על מה לסמוך, ובתנאי "שישגיח" שהסופגניה לא תגיע לחום. שהיד סולדת בו* (45 מעלות לחומרא), אלא תתחמם קצת ויוריד אותה מהפלאטה (הרב יצחק יוסף).
ואם יש *ספק* אם מעורב בה מים – מותר לכתחילה לחממה. והטעם הוא: כיוון שאינו מתכוון ואינו פסיק רישא, שאפילו בפסיק רישא לשעבר מקילינן (באה"ל סימן שיח בשם הרמב"ן).
*והטעמים הם:*
*א*. אינו מתכווין לבשל המים אלא לחמם את הסופגניה. ולדעת הרב המגיד: יש כמה מלאכות שאם אתה לא מתכוון אז אין כאן איסור כלל.
*ב*. פסיק רישא דלא ניחא ליה (לא נוח לו בחימום המים אלא בחימום הסופגניה).
*ג*. לדעת שו"ת חכם צבי בדעת הרמב"ם: חצי שיעור במלאכות שבת זה איסור דרבנן. אז יוצא שמדובר כאן בתרי דרבנן, פסיק רישא דלא ניח"ל שהוא אסור מדרבנן, וחצי שיעור שאסור מדרבנן.
*ד*. בצירוף *שיטת הרמב"ם, רש"י והרמב"ן*: שמותר אפילו לחמם מים על פלאטה בשבת, אם הוא משגיח שהמים לא יגיעו לחום שהיד סולדת בו, ואינו חושש שמא ישכח. *ואפילו לדעת מרן השו"ע* (בסימן שי"ח סעיפים יד – יז) שפסק הדעת הרשב"א, תוספות והרא"ש: לאסור מחשש שמא ישכח. כאן בסופגיה הדין שונה, כיוון שאין רגילות לחמם את הריבה כל כך. וגם במציאות עד שהריבה תתחמם הסופגניה תתייבש ותתקשה, *ומן הסתם לא ישכחנה*. ויש כאן לפחות ספק ספיקא כדי להתיר.
בברכה,
ויקטור חי בוחניק
מהי דעת הרבנים שליט"א?

תשובה:

שלום וברכה

תודה על המידע החשוב, את ההיתר למה לא לחשוש לגזירת הפשר לא הבנתי, אנשים בדרך כלל לא מחממים סופגניה לחום של 45 מעלות? ודאי שכן! [גם אם לא, אני לא בטוח שזה נימוק, אבל א"צ להגיע לזה].

כמו כן לא הבנתי למה זה פסיק רישא דלא ניחא ליה, בעיני לא רק שניחא ליה, שהרי הוא מחמם את הסופגניה ורוצה שהכל יהיה חם, זה גם לא נושא של פסיק רישא אלא של דבר המתכוין ממש, אמנם יש למחמם ספק מה יש כאן, אבל הוא רוצה לחמם כל מה שיש כאן.

לכן לא הבנתי את צדדי ההיתר וככל שיש חשש שיש כאן מים נראה לי איסור גמור לחמם את הסופגניה על הפלטה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה רבה,
    נראה לי כך שלפחות לא אכפת לו אם המים התבשלו או לא. ועוד נראה, לא ניח"ל מבחינה הלכתית וגם במציאות נראה לי שזה יהיה ממש חם שלא נעים לאכול כך את הסופגניה.

  2. 1. סברא של פיסק רישא דלא ניחא ליה או דלא אכפת ליה ניתן לומר כאשר יש לה כוונה לגמרי שונה, ופסיק רישא שגם זה יהיה, למשל אתה רוצה לסגור תיבה אבל יש שם זבובים שניצודים. אבל לומר אני רוצה שיתחמם ולא רוצה שיתבשל זה לא הולך, אלו מבחינה הלכתית בסך הכל שתי מקבילות… זה כמו לומר אני רוצה להרוג אותו אבל שלא ימות… אני רוצה לתפוס אותו אבל לא לצוד…
    2. מה שאמרת שלא ניחא ליה שיהיה יד סולדת, אני בכלל לא בטוח, מדובר ב45 מעלות ואחרי זה מגישים לשולחן ועד שאוכלים הרי זה יכול להתקרר.
    גם הצירופי סברות בענין גזירת הפשר צריך ראיות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל