לתרומות לחץ כאן

רכב שהתפנצ'ר בגלל דוקרים שנגררו לאמצע הכביש

שאלה:

בתפקידי כגנן באחד הישובים גררתי לפינת הגזם 3 עצים גדומים כך שבכל פעם אני צריך לעבור דרך שער הישוב . הודעתי לשומר שבכל פעם פתח לי את השער וראה אותי גורר. בפעם השניה במהלך הגרירה נמשך חבל שהיה פרוס לאורך הכביש , אליו היה מחובר מתקן דוקרנים לגלגלים שהוצב שם בעקבות המלחמה. כתוצאה מכך המתקן נמשך אל תוך הכביש . הן אני והן השומר לא שמנו לב לכך.
לאחר כמה דקות עבר במקום רכב ופונצ'ר ע"י המתקן בגלגל הימני הקדמי והאחורי. לא היה ניתן לתקן את הצמיגים ועלות 2 צמיגים חדשים היתה 900 ש"ח.
שאלותי הן :
1. האם אני אחראי לתשלום הנזק ?
2. במידה וכן , האם רק על הקדמי או גם על האחורי ?
3. במידה וכן ,האם הנזק הוא עלות 2 צמיגים חדשים או עלות 2 משומשים שזה מה שהוזק ?
חשוב לי לציין שבפועל הרבש"ץ שילם חצי מהנזק ואני חצי מהנזק בסוג של פשרה אך אשמח לדעת מה דעת התורה בענין הנ"ל. בתודה ובברכה.

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה אתה חייב לדאוג לסלק את הדוקרנים שגררת לכביש, אבל על הנזק שעשית אתה פטור מתשלומים. כיון שדוקרנים שמונחים בכביש דינו כבור ברשות הרבים. והרכב שניזוק מהדוקרנים דינו ככלים שנפלו לבור, ובור פטור על נזקי כלים.

בהצלחה. 

מקורות:

הגמרא (ב"ק כח, ב) דורשת מהפסוק 'ונפל שמה שור או חמור' "שור ולא אדם חמור ולא כלים" שאם נפל בבור או נתקל בתקלה כלים או אדם, פטור בעל הבור. רש"י מבאר שהפטור של התורה באדם שנפל לבור רק אם נפל אדם בבור ומת, אבל אם האדם ניזוק מהבור ולא מת, לא פטרה התורה. אבל כלים שנפלו לבור ונשברו שבירתן זוהי מיתתן (גמרא ב"ק נד, א). וכן נפסק בשו"ע סימן תי סעיף כא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל