לתרומות לחץ כאן

ביטול לימוד תורה לצורך תפילת ערבית בזמן

שאלה:

שלום רב,
להתפלל מעריב באמצע לימוד בשקיעה או להתפלל מעריב 20 דקות לאחר השקיעה כנהג ירושלמי אך אז הביטול יהיה פי שתיים יותר מאשר עם נתפלל בשקיעה,
מה עדיף?

תשובה:

בודאי עדיף להתפלל ערבית בזמנה אפילו אם אתה מבטל בכך יותר מלימודך, הרי נצטוינו ללמוד על מנת לעשות, וקריאת שמע וברכותיה בזמנה זה הדבר הנכון.

בהצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה זה "בזמנה" כיוון שלא נפסק הלכה בזה יכול אדם לנהוג כאחת משתי השיטות האלו ואם כוונתך לצאת הכוכבים אז אפשר להגיד קריאת שמע אחר כך?! כמו נפסק בשולחן ערוך רלה א. מצד אחד יש לך לאו דאורייתא של ביטול תורה מצד שני יש לך מצוות דרבנן של התפילה אפילו שיש במעריב קריאת שמע דאורייתא אבל זה כמו שכתוב בשולחן ארוך :"וכשהגיע הזמן קורא קריאת שמע בלא ברכות"
    אני לא מבין כבוד הרב למה שבמקרה כזה יהיה כל כך קל בעיניך לאו דאורייתא של ביטול תורה?

  2. השו"ע לא כתב שהסדר הנכון והראוי זה לקרוא קריאת שמע קודם זמנה, אלא שאם כך הם מתפללים, יקרא אות אחר כך שלא בברכותיה.
    בעיני פשוט, שאדם צריך לסדר את הסדר יום שלו לפי ההלכה, כלומר, אינני אומר פחות ללמוד, אלא לסדר את זמני הלימוד עם זמני ההלכה האחרים.
    אבל אדרבה, שאל עוד רבנים, מעניין אם יש בזה דעות חלוקות.
    שולחן ערוך אורח חיים הלכות קריאת שמע ותפילה של ערבית סימן רלה הקדמה – סעיף א
    סעיף א
    זמן קריאת שמע בלילה משעת יציאת שלשה כוכבים קטנים, ואם הוא יום מעונן ימתין עד שיצא הספק מלבו; ואם קראה קודם לכן, חוזר וקורא אותה בלא ברכות; ואם הצבור מקדימים לקרות ק"ש מבעוד יום, יקרא עמהם קריאת שמע וברכותיה ויתפלל עמהם, וכשיגיע זמן, קורא קריאת שמע בלא ברכות. הגה: ומיהו לא יחזור ויתפלל בלילה אף על פי שהצבור מקדימים הרבה לפני הלילה, אלא א"כ הוא רגיל בשאר פרישות וחסידות דאז לא מתחזי כיוהרא מה שיחזור ויתפלל (מרדכי ריש ברכות והגהות מיימוני פ"ג מהלכות תפלה ותרומת הדשן ס"א).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל