לתרומות לחץ כאן

האם דין הפסיעות והכריעות בתפילת שמונה עשרה מעכב?

שאלה:

שלום כבוד הרב.

האם דין הפסיעות והכריעות בתפילת שמונה עשרה מעכב?
כלומר, אם אדם לא פסע שלושה פסיעות אחורה או קדימה – הן קודם תחילת תפילת העמידה והן בסיום תפילת העמידה, או לא כרע תוך כדי אמירת "ברוך אתה ה' " או בסוף התפילה תוך כדי הילוך אחורה ואמירת "עושה שלום במרומיו…", האם בכל זאת תפילתו תפילה בדיעבד והוא יצא ידי חובה?

תודה מראש.
שה' ישמע את כל תפילותינו.
חודש טוב, בשורות טובות, ישועות ונחמות.

תשובה:

שלום וברכה

בודאי יצא ידי חובה אבל ביטל ענין מיוחד זה שאמרו עליו חכמים דברים חמורים כמו "מי שאינו כורע במודים שדרתו נהפכת לנחש" [יש הרבה להעמיק בענין זה ובודאי אינו אמור רק לגבי הענין הטכני של ההשתחוויה בפועל, אלא לעצם ההכרה בטובות ה', אבל ודאי "אין מקרא יוצא מידי פשוטו"..] וכמו כן ידוע גודל הענין בפסיעות לאחור בסוף שמונה עשרה שהביאו על זה את דברי חז"ל לגבי נבוכדנצר שזכה לכל גדולתו בזכות אותן פסיעות שעשה לכבוד ה', אפילו לגבי החזרה למקומו לאחר הפסיעות החמירו חז"ל והפליגו בגודל הענין עד שאמרו שמי שאינו נזהר בכך לעשותן כדין הוא ככלב השב על קיאו וראה מקור הפסיעות בבית יוסף בסי' קכג, וראה עוד בסימן קיג את כל ענין השתחויות והכריעות.

שיתקבלו התפילות.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל