לתרומות לחץ כאן

ועד בית על דירה ריקה

שאלה:

מספר"ועד בית בהלכה", פרק ב' שאלה כ' בנין חדש שחלק מבעלי הדירות עדיין לא נכנסו לדירותיהם מאימתי משלמים וועד הבית, << –
עד לקבלת המפתח משלם הקבלן, ומשעה שקיבלו המפתח אף שבפועל השתהו מלהיכנס לדור מסיבות שונות, ואף שהדירה עדיין אינה ראויה לשימוש מסיבה כל שהיא (כן דעת הר"נ נוסבוים במכתב לשואל),
חל חובת תשלום על החזקת הנכס בתשלומים קבועים ולא תשלומים על ניהול שוטף, ולכן ישלם הקונה דמי ביטוח מעלית ודמי ביטוח נכס ודמי תשלום קבועים למוני חשמל ומים, וכ ן דמי תאורת בטחון הזקוק לנכס ישלם דדינו כבית חומה דלתים ובריח, אבל דמי ניקיון חדר מדרגות ודמי חשמל שוטפים ישלם רק חלקי (שחלק מהשוטף הוא גם להחזקת הנכס, שהוא כארבעים אחוז מדמי הועד).

בפרק ב' שאלה כב' קנה דירה ועדיין לא נכנס בה עקב שיפוצים, ובזמן זה לא השתמש כלל בשרותי ועד הבית, – האם משלם. <<
בשעה שעושה שיפוצים הרי הוא ככל דייר, שהרי משתמש הוא בשירותי ועד הבית (כאשר קיבל המפתח במסירת בעלות) וכן בשעה שכבר גמר השיפוצים והדירה עומדת ריקה, ג"כ משלם כיון שחיוב הוא על בעל הנכס, והוי כמי שיצא לחופשה לתקופה מסויימת שמשלם אף שלא נהנה (שכן סדר העולם שלפעמים נוסעים מהבית לתקופות קצרות ואין מדקדקין בדבר להפחית מדמי וועד הבית), אומנם בתקופה ארוכה שאינו עושה שום שימוש בדירה {(תלוי לפי המנהג דיש מחשיבין אותה שלושים יום ומקובל לחשבה תקופה של ששה חודשים) כן הוא ברוב המקומות, וכן שמעתי מהגר"י סילמן שליט"א)}, במצב של תקופה ארוכה מה שנצרך באופן קבוע להחזקת המקום בשירותי הועד שיהא מוכן לכל אחד לעת הצורך (עיין ח"ס קצ"ג), משלמים גם אותם שאינם נמצאים אבל על השוטף יש לקזז (ספר דיני ממונות להרב בצרי בהלכות שכנים בענייני בית משותף שחילק כפי שכתבנו וכתב עוד שלעניין הוצאות שוטפות יש חילוקי מנהגים שונים שיש שאין מנכים ויש שמורידים עשר אחוז ויש יותר ולכן טוב לפשר).
בחוזה המכר כתוב כי יש חובת תשלומים ועד בית על הקונה גם אם לא עושה שימוש בדירה.
מה הדין של דירה זו והאם במקרה שחתום בחוזה המכר שחייב גם אם הדירה ריקה, למרות שאין שימוש בנכס ואין חיבור למים אפילו לדירה, הוא יחוייב גם על הוצאות שוטפות או שלמרות חוזה המכר יש לחייבו ועד בית רק על חיובים מדין "ערך הנכס", או פטור אותו לגמרי מחיובי ועד הבית?

תשובה:

שלום וברכה,

אם כתוב בחוזה שהקונה חייב לשלם, החוזה מחייב והקונה חייב לשלם תשלום מלא של ועד הבית גם אין חיבור של מים לדירה. יתר על כן, אם הדייר החדש נכנס ויוצא לדירה אפילו פעם או פעמיים בחודש, חייב לשלם תשלום מלא גם אם אין לא היה כתוב בחוזה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הוא לא מנותק מהמקום הוא משתמש בחדר מדרגות להראות את הדירה לקונים, והוא שותף רגיל. וגם אם הוא יכנס מהחלון ולא מהדר מדרגות הוא לא יכול להתנתק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל