לתרומות לחץ כאן

מקום הדלקת נרות חנוכה בבית פרטי / בדירה עם מרפסת

שאלה:

שלום וברכה.

1. בית פרטי שיש לו שער חנייה עם שער כניסה. ומשם יש ללכת ב"מסדרון" חצר לכיוון הדלת כניסה. ולעומת זאת בקומה השניה יש מרפסת שפונה לרשות הרבים (כיוון החניה) איפה ידליקו נרות?
(אני שואל כי קראתי שחצירות בימינו הם לנוי ולא אוכלים וילדים משחקים וכו')

2. אני גר בקומה ראשונה. יש לי מרפסת שפונה לרשות הרבים.
האם עדיף להדליק קרוב לפתח שמאל או קרוב לזכוכויות של המרפסת שיראו הרבה יותר מבחוץ?

תשובה:

שלום וברכה

1. אינני מכיר את הבית שלך ולמה אתה קורא מסדרון חצר, בדרך כלל, ככל שמדובר בבית פרטי החצר כן משמשת קצת לשימושי דירה, יושבים שם קצת בקיץ, מארחים שם לפעמים, ואינו דומה לחצר בנין משותף, או לחדר מדרגות שאינו משמש אלא למעבר בלבד. לכן אם גם אצלך החצר משמשת קצת לדיורים, ודאי מקום ההדלקה הוא בפתח השער הפונה לרשות הרבים. אבל אם אינו משמש לכך, דעת החזון איש שלא ניתן להדליק שם, אלא בפתח הבית הפונה לחצר, ובלבד שניתן לראות משם לרשות הרבים [ראה אז נדברו ח"ה סי' לט], ואף שמהחלון ומהמרפסת יראו יותר, המקום הראוי הוא פתח הבית הפונה לרשות הרבים. אם לא רואים בחוץ כלל, מדליקים בחלון.

2. לגבי שאלתך השניה, במי שגר בבית משותף ומדליק בחלון, אם עדיף בפתח המרפסת או בויטרינה. לכאורה עדיף בויטרינה שהוא מקום ההדלקה לבן העליה, ולגבי מרפסת שאינה מקורה ראה כאן.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום וברכה,
    אני מוצא שהשאלה השנייה רלוונטית גם עבורי.
    במרפסת קומה ראשונה (לכאורה זהו דין עלייה) הפונה אל הרחוב האם ניתן להניח את נרות החנוכה על אדן החלון במרפסת הפונה לרשות הרבים או שיש להניח אותם על כיסא בסמוך לפתח המרפסת עצמו. יש לציין שהנרות מכוסים באקווריום כמקובל.

  2. אני מבין מדבריך שהמרפסת סגורה, אתה כותב שיש חלון, ממילא שם המקום ולא בפתח המרפסת שהוא בעצם פתח פנימי שבתוך הבית.
    לגבי מנרפסת שאינה מקורה, כאשר השאלה אם להניח על המעקה של המרפסת או בפתח הפונה אליה, הדין כך: אם הפירסומי ניסא גדול יותר כאשר זה על מעקה המרפסת, ידליק שם, אבל אם זה פחות או יותר שווה, עדיף בפתח המרפסת כדי להרויח את הענין של פתח – מזוזה בימין וכו'.
    ראה חוט שני חנוכה עמ' שח בשם בעל הקהילות יעקב, מעדני שלמה עמ' קז בשם הגרש"ז אויערבך. אמנם דעתו של הגרי"ש אלישב שאין להדליק שם, אבל הוא סבר כך גם לגבי חלון הבית ובזה הרי נהגו העולם שלא לחוש לכך. 

  3. תודה רבה.
    בעקבות הדברים שכתבת האם ניתן להניח נרות הן בחלון (מדין עלייה כאמור בשו״ע) והן בפתח הבית כדי להרוויח את העניין של מזוזה מימין וכו׳ (למנהג חלק מהספרדים)? לשון אחר, האם יש עניין להרבות בנרות?
    תודה רבה

  4. אין ענין להרבות, יש אנשים שבמקרים השויים במחלוקת, רוצים לצאת ידי חובת כמה דעות ומדליקים כאן ושם, אבל סתם להרבות אין ענין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל