לתרומות לחץ כאן

ערבית בזמן צאת הכוכבים או הדלקת נרות חנוכה בזמן?

שאלה:

לכתחילה צריך להתפלל ערבית מיד בצאת הכוכבים משום זריזין מקדימין.
חשבתי להקפיד על כך אך אני נמנע משום שאני מדליק נרות חנוכה בצאת הכוכבים ומי שרגיל להתפלל בזמן צריך קודם להתפלל ערבית והבעיה היא שבחנוכה עד שמתפללים ובאים הביתה עובר עיקר הזמן של ההדלקה שהוא עד חצי שעה מהשקיעה. לכן חשבתי לזנוח את רעיון זריזין מקדימין ולהתפלל קבוע במנין מאוחר ואז אם יש לו מנין מאוחר אין צורך להתפלל ערבית בזמן ואז אוכל להדליק נר חנוכה בזמן צאת הכוכבים ממש.
האם אני צודק? מה באמת עדיף?

תשובה:

שלום וברכה

למעשה אינני בטוח במה שאמרת שיש ענין מצד זריזין מקדימין להתפלל מיד בצאת הכוכבים, כיון שיש שיטות שונות לגבי זמן צאת הכוכבים, ומי שקורא קריאת שמע לפי שיטת הגאונים, לפי רבינו תם בכלל לא יצא ידי חובה, וגם החזון איש החמיר בארץ לפחות 35 דק' לאחר השקיעה, לכן אדרבה, אם אפשר לאחר מעט זה עדיף. הבעיה היא כמובן שאסור לאכול לפני ערבית ועוד. אבל להתפלל לפני הארוחה ובזמן שהוא ודאי צאת הכוכבים, לכאורה עדיף. ממילא זה יפטור לך את השאלה לגבי חנוכה אם להקדים ערבית להדלקה.

מכל מקום הנושא ידוע ורחב, שכן מצד אחד יש ענין להדליק את נרות החנוכה מיד בצאת הכוכבים, כדי שיהיו דולקים בחצי שעה הראשונה של הלילה הוא עיקר זמנם, ומאידך יש לנו כלל שתדיר ושאינו תדיר תדיר קודם, ותפילת ערבית תדירה יותר ממצות ההדלקה, לכן, המנהג הרווח בין הספרדים, שמקדימים מעט תפילת ערבית לפני הלילה [כמנהגם שמתפללים לפני צאת הכוכבים כדעת רבי יהודה ולא חוששים לתרתי דסתרי] ומיד לאחר התפילה מדליקים את הנרות.

ומי שבכל זאת חושש לכך, יש שהתירו לו להדליק נרות מעט לפני צאת הכוכבים ואז מיד ערבית, כך נראה במשנה ברורה בסי' תרעב ס"ק א, כדי לחשוש לשיטת הרמב"ם שקיום המצוה הוא דוקא באותה חצי שעה, אלא שנראה שאין המנהג כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל