לתרומות לחץ כאן

צורת ההשתדלות בשביל קבלת השפע

שאלה:

לכבוד הרב,
לאדם נגזר מה המזונות שייקבל כל השנה, ראיתי מצב שאדם בהשתדלות מסוימת זמן ארוך לא הצליח להתקדם בהכנסות ואילו בהשתדלות מתוחכמת יותר באותה כמות של הזמן הצליח למשוך את השפע.

מובן שעצם הרעיונות לשיפור זה הכל מהשם והתזמון שלהם וכו', אבל רואים שביצועית פעולות מסוימות לא הניבו שינוי לעומת פעולות אחרות שכן.

אם מסתכל אדם קרוץ חומר אז מבין שכביכול האמצעי המתוחכם שינה מסלול השפע, אם כך האם זה מה שנגזר על אותו אדם בגלל צורת ההשתדלות שלו, שרק ע"י השתדלות מסוימת (כדי להגיע לאותו תחכום כביכול שיוכל למשוך יותר שפע) יוכל לקבל מה שנגזר עליו או שאכן יש חשיבות ל-"חכמה" (איך אז יפורש "לא לחכמים לחם")?

תודה

תשובה:

שלום וברכה

ברור הדבר שכיון שבורא עולם מסתתר בתוך הנהגה טבעית ולא מוריד לנו מן מן השמים כמו לאבותינו במדבר, ממילא חלק מהנהגתו היא לתת לאנשים לפעמים רעיונות חכמים והזדמנויות שונות וכשרונות שונים וכו', כדי להביא לכך שישתכרו כראוי וכמתאים להם. עינינו הרואות שאדם שעבר הכשרה מקצועית בדרך כלל מרויח יותר משכיר שלא עבר הכשרה כזו, וכל זה חלק ממה שהקב"ה מזמן לאדם. ולכן תמיד תבוא השאלה כמה צריך להשתדל? ואין על זה תשובה ברורה, הקובע הוא לנהוג כמנהג בני אדם, לא ךשהתגע יותר מידי, ולא להתעצל, לנהוג כפי שהכל הישר והקב"ה יעשה את שלו.

ברכה והצלחה ורוב שפע.

[מה שאמרו לא לחכמים לחם, כי לא תמיד החכמה מביאה את הפרנסה, יש עשירים גדולים שאינם פילוסופים גדולים, יש בארץ אדם בעל רשת קמעונית עצומת מימדים והוא ממש לא אדם משכיל במיוחד, וכן להיפך, סוחר אינו בדוקא איש חכם ומלא ידע, זה סוג של אינטואיציה והזדמנויות, אבל ודאי שהחכמה גם עשויה להביא פרנסה, בלי כישורים אדם לא יכול ללמוד מקצוע].

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לכבוד הרב,
    נקודה קטנה שמצריכה עדיין הבהרה – לאדם נגזר בכל מקרה מה כמות השפע שייקבל באותה שנה, בהנחה ובשני המקרים עשו שני אנשים השתדלות לפרנסה (בעצם העבודה שעבדו) למה לאדם ללכת לבצע הכשרה כדי להוריד את השפע אם זה נגזר עליו בכל מקרה (בשני המקרים שני האנשים יטרחו נניח באופן זהה בעבודה מלבד זה שעשה גם את ההכשרה)? כי אם נניח שגם השני אם היה עושה הכשרה היה מקבל יותר שפע אז זה לא ייתכן כי השפע תלוי בעצם "פתיחת הצינורות" עצם זה שהלך לעבודה היה אמור להספיק ואם נגיד שההשתדלות שלו תהיה במידה גבוהה יותר (=הכשרה, תואר וכו') רק אז היה מושך את השפע המגיע לו באופן המקסימלי, אז לא יהיה לדבר סוף ונוכל לומר שכל תואר או תוספת ידע מעשירה את האדם, וזה כבר סותר את זה שהדבר נגזר עליו – כי יגיד כל אדם בממוצע יותר קורסים/תארים => ארוויח יותר, ולהיפך אז להיפך (ממוצע, כי תמיד יש יוצאי דופן שתי הקבוצות)?
    תודה

  2. אדם שלפי כישוריו יכולותיו החברה בו הוא נמצא טבעי אצלו לעבור הכשרה והוא לא עושה, הוא מונע בזה את השפע שלו, אדם שלא משתדל באופן נורמלי לא יקבל כל מה שהגיע לו, כי אין לצךות למעשה ניסים, לכן כל אחד צריך לבחון את עצמו מה ההשתדלות הסבירה הנדרשת ממנו וכך לעשות.

  3. אני מבין, אך ניתן להסיק מהתשובה (למשל) שת"ח יש לו יכולות גדולות מאשר לאדם רגיל, ורואים שרוב הת"ח לא אנשים מבוססים גשמית (כמובן רוחנית יותר מכל אדם, אבל בפשט הדברים מדברים על גישמיות), אז לפי דרך החברה הם יוכלו למשוך את השפע שאכן מגיע להם במלואו רק ע"י קורסים/תארים כי זה מה שמצופה מהם לפי יכולתם ?

    תודה

  4. תלמיד חכם לא נועד בדוקא לחיי עשירות, הפרנסה שלו תהיה בהתאם לייעודו, אם מגיד שיעור או רב או דיין או עורך תורני וכדומה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל