לתרומות לחץ כאן

ברכה על טלית הציבור לחזן במנחה ערבית

שאלה:

אם אני כל השנה עם חולצה קצרה מעל המרפק (גם בחורף הכי קשה.. אין לי חולצות ארוכות בכלל בארון) האם אני יכול לעלות כל השנה בתור חזן בלי לשים טלית או שבכל מקרה אני נחשב פוחח?
ואם אני שם טלית רק על מנת לכסות עד אחרי המרפק, האם אני צריך לברך עליה? ואם כן מתי – לפני שאני מניח אותה עליי (אבל יהיה יותר טורח ציבור כי כולם מחכים לי עכשיו שניה לפני הקדיש..) או שמא אני יכול בסוף התפילה להתעטף ולברך ולומר פסוק או שניים וזהו? מה עדיף?

תשובה:

שלום וברכה

אדם שהולך עם חולצה קצרה אינו נחשב פוחח, כיון שכתפיו מכוסות, אבל זה אכן לא כבוד הציבור להתפלל כך ללא טלית.

יש לברך עליה לפני התפילה כפי הדין לברך על המצוות עובר לעשייתן, ואין בזה טורח ציבור כלל.

ואף שהמשנה ברורה בסימן יד חושש לדעת השערי אפרים שכאשר אדם לובש טלית רק כדי לעלות לתורה מפני כבוד הציבור אין זו מטרת לבישה ואינו מברך, נראה שאין דינו קשור לכאן כלל, ואדרבה, כאן אין לך גדר לבישה גדול מזה, שמטרת הלבישה היא ממש כיסוי הזרועות, כלומר יש כאן תכלית גמורה של לבישה והדבר מחייב ברכה.

רק יש לשים לב היטב שהטלית כשרה, מצוי בטלית של בית כנסת שהיא נפסלת.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בכלל וללא קשר לנושא של חזן, תפילה עם חולצה קצרה הינה מועד לפורענות. קשה מאוד להימנע מנגיעה במקומות המכוסים. מעל המרפק.

  2. אבל צריך לכוון לשם מצווה של להתעטף בציצית כי אחרת מחמיץ מצווה למאן דאמר מצוות צריכות כוונה (מבלי צורך להסתייע בחיי אדם שמביא שהמעשה מוכיח)

  3. נכון מאוד וכדברי הביאור הלכה הידועים בסימן ס שעוד מחמיר שאם אינו מכוון למצוה הוא נחשב כלובש ד' כנפות ללא ציצית, חידוש גדול שכבר דנו בו רבות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל