לתרומות לחץ כאן

איך אוכל לדעת בטוח שיש מציאות אלוקית בעולם?

שאלה:

שלום וברכה למשיבים,
ברשותכם רציתי לשאול בעניין המסקנות שבני אדם מגיעים אליהם בעקבות החקירה שלהם. יש נושאים כמו האמונה בתורה משמיים וכד' שאנשים רבים עם הידע המוגבל שלהם בארכיולוגיה או נושאים רלוונטים שנחוצים להגעה למסקנה אמיתית עד כמה שניתן, שמנסים לחקור עד היכן שידם מגעת ומגיעים למסקנות והם טוענים שמסקנתם היא "האמת" אך בכללי בגלל שהידעיכולת העיון והניתוח של רוב האנשים בהרבה מהנושאים שהם מנסים לבדוק לא בהכרח מספיק רציני בשביל להגיע למסקנה ברורה ונכונה ועל כן אני שואל איך אדם יכול להחזיק בדעה מסויימת (שיש לה נפק"מ והיא משמעותית לחייו) ולהאמין בה ב"ראש שקט"? הרי כל דבר שנסינו לחקור ייתכן מאוד שצורת החשיבה שלנו לא מספיק מעמיקה וחושבת בשביל להגיעה למסקנה הנכונה ואם כן אם ניקח את זה לצד של אמונה בתורה משמיים וכו' איך ניתן להאמין בראש שקט (או "אמונה שלמה" כמו שאמור להיות) ולמסור נפש על קייום התורה כשאני יודע שיש אופציה שאכן הכל לא מבוסס כראוי ובמיוחד לאור עומס הידע והאתרים שעוסקים בנושא שבכלל מבלבלים מאוד את האדם הפשוט ומקשים להגיע למסקנה מבוררת כראוי.

בתודה רבה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך מאוד משמעותית, ויש בה לדעתי שלוש נקודות שיש לחדד.

האחת, ראשית תובנה אנושית פשוטה: מוטל על האדם לחקור דבר [וכל דבר] לפי הכלים שלו בצורה בלתי משוחדת, ולהגיע למסקנות בצורה מעמיקה ככל שיוכל, ולפי זה לנהוג, וכי איזה הגיון יש כל הזמן לחשוש שמא אולי אני טועה… ברגע שהגעת למסקנה בצורה מבוססת אודות מציאות הבורא, אזי אתה מתנהג לפי מסקנתך. כך בכל חיי המעשה וכך בענין האמונה. כל חקירה יש לה גבול.

שנית, אכן יש כאן נקודה חשובה, שכבר דיבר עליה הרמב"ן ועוד כבר לפני 800 שנה, שבמקום שבו מסתיימת החקירה מתחילה האמונה. כלומר, בורא עולם טבע באדם ובעצם גם דורש מהאדם, שלא יסתפק בחקירתו שהיא תמיד מוגבלת וכפי שציינת נכונה, אלא יש גם טבע כזה של אמונה, שבו האדם מאמין כבר ללא קשר לעצם הדיון המתודולוגי, אלא מעבר לכך ובעקבות כך. וכך ראוי. לא נכון לחשוב שהאמונה הטבעית הפשוטה המסורה לנו מבית סבא וסבתא במשך 3500 שנה ובכלל טבועה לנו בלב זה דבר לא אינטלגנטי, זה בהחלט דבר טבעי שבורא עולם יצר באדם בדיוק בשביל הבעיה שהצגת, כדי שאדם יוכל להחיל על עצמו ובנפשו את התובנות שלו באופן שדעתו תסכים באופן מוחלט שזוהי האמת. זו דרך נכונה שכלית טבעית ובריאה מבחינה נפשית. תאר לך שאדם הולך לרופא וכל הזמן חושב שאולי הרופא טועה, זו לא דרך בריאה נפשית, אלא לתת אמון ולסמוך, שכיון שבאופן נורמלי זו הדרך והרופא יודע, אז אני מאמין ובוטח במעשיו. האמונה הזו בנוגע לנושא שלנו נובעת משתי סיבות: א. מה שכתבנו זה טבע אנושי בריא, להפנים את החקירה ללב. ב. כל אדם מורכב מנשמה וגוף, וכמו שהגוף שלו שואף לחומריות, הנשמה שלו שואפת לרוחניות, וזו תחושה טבעית של כיסופין שאם אדם יבחין בה ולא יטושטש על ידי הגוף שלו, הוא ימצא אותה טבעית, והיא נכונה וטובה כי היא אמת, נשמה רוחנית שואפת לרוחניות.

שלישית, כאן אני קובע ברור, ואגב האריך בזה רבי אלחנן וסרמן בדרשותיו והם דברים ברורים:

בעצם, כל אדם שבוחן את העולם באופן בלתי משוחד, גם אם אינו "פרופסור גדול", הוא מבחין באופן מוכח ברור ובלתי משתמע לשני פנים שיש בורא לעולם, ואם תרצה לבחון זאת ולהעמיק בזה, אני ממליץ על הספר מלכודת האמת של הרב אשר קושניר שהיה מעט בעריכתי, זהו ספר מצויין שמשלב פיזיקה ויהדות ובוחן את הדברים היטב לעומק. אלא שכאן ישאל השואל [והשאלה הזו היא זו שגורמת לך לאותו בלבול וחולשה], אם זה כל כך פשוט, איך יתכן שיש אני מדע רבים וחכמים שטועים בזה?! וכי כולם טיפשים ורק אני חכם? משיב הרב וסרמן, שהאדם מטבעו משוחד, הוא לא רוצה אלוקים, ולא רוצה מחוייבות והוא מעדיף שהכל יהיה אקראי ובלי שום דין וחשבון… ומכאן באה כל התפיסה המטריאליסטית.

אני אומר ברורות, גם מהבחינה המדעית הטהורה [כפי שניתן לראות בספר הנ"ל] האפשרות היחידה הקיימת להבין את קיומו של העולם, הוא רק מציאות אלוקית! אין דרך אחרת מדעית ואגב זה מוסכם על כל חכמי המדע, אלא שיש טוענים טיעון פילוסופי ולא פיזיקלי, שאומר כך: אני לא יכול לקחת בחשבון מציאות שלא ניתן למחקר במעבדה ולא ניתנת לימות ולהפרכה על ידי מיקרוסקופ או מבחנה… ולכן ברמה הפילוסופית אני מציב הנחה שאין אלוקים, וממילא כל האפשרויות האחרות שהן חסרון הגיון והיתכנות מדעית, הופכות לאפשריות, כי הן היחידות הקיימות. ולכן, כל התמיהות הקיימות לגביהן מבחינה סטטיסטית ומדעית, הן שאלות לבירור ואולי המדע עוד ימצא להן פיתרון, אבל הן לא הפרכה, כי אין עוד אפשרות אחרת.

כך זה עובד, אני לא יכול להאריך כאן עוד ולהראות לך את זה, בשביל זה יש 800 עמודי ספר מלכודת האמת, אבל זה כך באופן ברור. ולכן, כל מדען יודה, שאם תכניס למכלול האפשרויות מציאות אלוקית באופן שווה לשאר התיאוריות, כל שאר התיאוריות מתנפצות והופכות לחסרון היגיון והיתכנות באופן ודאי!!! את הספר הנ"ל תוכל למצוא בגוגל. כאן לא נוכל להאריך יותר, אף שאפשר לכתוב בענין זה כל היום.

ברכה והצלחה וחודש טוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אם יורשה לי להתערב ולחדד את העניין דווקא מהכיוון של ההסתכלות הפשוטה והלא משוחדת, בשכל ישר, ללא שום צורך במדע או הבנה מקצועית כלשהי (וככל שמבינים יותר במדע אמורים להיות רק יותר ויותר חיזוקים להכרה במציאות הבורא). לעניות דעתי הראיה הכי חזקה לקיומו של בורא היא גוף האדם על כל מערכותיו וגם שהם עובדים בהרמוניה. ואפילו רק התבוננות בדבר הכי בולט ובסיסי – צורת הגוף והשלד. איך הכל מסודר וסימטרי ולכל חלק יש תפקיד ברור. בלתי הגיוני בעליל לחשוב שהדבר הזה 'התפתח' ללא יד מכוונת. דברים מחוכמים לא נעשים באקראי, בטח לא המכונה הכי מדהימה שיש בעולם. גם לשיטתם ההזויה של המטריאליסטים, שהיתה כביכול התפתחות של אורגניזמים פשוטים שהפכו לאט לאט למורכבים, הרי צריך כח אינטילגנטי שיידע לאיזה כיוון להתפתח. מאיפה היתה להם את האינטילגנציה הזאת?! אינטילגנציה זה בדיוק ההיפך מאקראיות. וההסתברות שזה יקרה ללא יד מכוונת היא רחוקה שנות מלהיות מתקבלת על הדעת. זה שאדם סביר מסוגל לחשוב שייתכן שהכל התפתח באקראי זה מראה רק על כמה בני אדם יכולים להיות משוחדים כשיש להם אינטרס לכך או כמה שטיפת המוח שלהם הצליחה להשפיע אפילו על ציבור מאמין כך שיהיה לו שאלות בעניין.

  2. אכן דבריך הם אחת הטענות כנגד המטריאליזם הדארווינסטי, אולם כיון שניתן להרחיב בה הרבה ויש עוד כמה טענות מרכזיות מאוד נוספות, העדפתי לא להכנס לזה אלא להפנות לספר.

  3. באשר לדברי הרב וסרמן, לענ"ד הם תמוהים מאוד כי אם הדברים באמת כ"כ פשוטים הייתי מצפה שלשומרי מצוות לא יהיה שום ספק אבל העובדה שיש אנשים שומרי מצוות שיש להם ספק (כמו שואל השאלה, כמוני, ועוד רבים).

  4. שני דברים יש לי לומר לגבי הספק הזה.
    1. דברי רבי אלחנן וסרמן לדעתי מאוד עמוקים ומדוייקים, הוא בעצם טוען שהספק נובע מהתיחכום כביכול, כלומר אתה מסופק כי אתה שומע רואה ונתקל בדעות שונות בענין זה, ואתה אומר לעצמך, רגע יש עוד אפשרויות לקיום העולם, מטריאליזם אבולוציה, שדות סקלריים קוואנטים… אם היית אדם פשוט שמסתכל ימינה ושמאלה, נוכח בעוצמה האדירה של היקום, היה פשוט בעיניך שיש מישהו שעומד מאחורי כל הדבר הבלתי נתפס הזה.
    2. עכשיו מה עושים איתנו שכרב נחשפנו שיש כביכול דעות שונות בענין וזה יוצא אצלנו ספק? לומדים! אני ממליץ מאוד על הספר מלכודת האמת שהיה לי מעט חלק בעריכתו, כתבו הרב אשר קושניר, מרצה בכיר בתנועות התשובה ופיזיקאי בהכשרתו, הספר ברמה גבוהה הן בהיבט המקצועי הן בהיבט התורני והוא נותן תמונה מקיפה על כל הענין. ניתן למוצאו כאן
    https://malkodethaemet.co.il/
    אני בטוח שהספר יתן לך הרבה נקודות למחשבה.
    בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל