לתרומות לחץ כאן

סכין פרווה שהיתה מופקדת אצל מאבטח גוי

שאלה:

שלום,

היום נכנסתי למקום שיש בו בידוק ביטחוני (מעבירים את התיקים של הנכנסים דרך סריקה), היתה לי סכין בתיק אז הבודק השאיר אותה אצלו, וקיבלתי אותה חזרה כשיצאתי מהמקום (כעברו כשעתיים)
מן הסתם לא קרה דבר עם הסכין, האם עלי לחשוש ולהגעיל אותה ליתר ביטחון ?
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

גם אם המאבטח היה גוי אין צורך להגעיל ואין חשש כלל.

מקורות:

זה לשון השולחן ערוך יורה דעה הלכות הכשר וטבילת כלים סימן קכב סעיף ט:

יש ליזהר מלהניח בבית עו"ג כלי סעודה, דחיישינן שמא ישתמש בהם. הגה: ואפילו אם נתנם לאומן לתקנם, צריך לעשות בהם סימן שלא ישתמש בהם העובד כוכבים (ב"י בשם א"ח). ואם עבר ולא עשה, כשחזר ולקחן מן העובד כוכבים צריכים הגעלה. ודוקא אם שהו קצת אצל העובד כוכבים, דהיינו כחצי יום, אבל לפי שעה אין לחוש (מרדכי פא"מ). וכל זה כשרוצה להשתמש בו ביום שנתנו לו, דליכא אלא חדא ספיקא שמא נשתמש בו העו"ג או לא, אבל אם לא לקחו מן העו"ג עד לאחר זמן, דנוכל לומר אף אם נשתמש בו העובד כוכבים כבר נפגם ונשתהא מעת לעת; או נשתהא ביד ישראל לאחר שלקחו מן העובד כוכבים מעת לעת, אזלינן לקולא ואין חוששין בדיעבד (סברת הרב). ואם לקחו מן העובד כוכבים באותו יום שנתנו לו, ועבר ונשתמש בו בלא הגעלה, יש אוסרים המאכל כמו בכלי שהוא בודאי בן יומו (ארוך); ובמקום צורך יש להקל בדיעבד, ולכתחלה יש ליזהר בכל ענין, אפילו בעבדים ושפחות העובדי כוכבים שבבית ישראל, שלא לייחד כלים שלנו אצלן, שמא ישתמשו בהן בדברים האסורים (שם במרדכי). וע"ל סימן קל"ו.

על פי זה כתב באגרות משה יו"ד סי' סא שאין להשאיר גויה לבד בבית ללא השגחה כמה שעות מחמת חשש זה, ואם השאירו לא ישתמשו בתוך מעת לעת בחם.

אולם בשו"ת אבני ישפה ח"ב סי' נט הביא מהגרי"ש אלשיב הגר"ש וואזנר ועוד שלא חששו לכך אלא בבית הנכרי או באופן שתפקידה לבשל, אבל סתם מנקה שאינה אמורה לבשל, לחשוש שהביא משהו בביתה או החליפה את הכלים, זה חשש רחוק ואין צורך לחשוש לזה. וכל שכן במקרה שלך שהוא עומד בשער וכלל לא עסוק עכשיו בעניני מטבח ואכילה שאין חשש כלל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל