לתרומות לחץ כאן

האם ניתן לסמוך על העירוב העירוני?

שאלה:

שלום כבוד הרב.

האם זה נכון שבמקומות שיש שם עירוב, יש דברים שאסור להוציא ברחוב בשבת?

תודה מראש.
כל טוב.

תשובה:

לא הבנתי את שאלתך, עד כמה שסומכים על העירוב, ניתן להוציא לשם כל דבר שאינו מוקצה, אלא שיש רבים שנהגו שלא לסמוך על העירוב, משום שעירוב הנעשה על ידי צורות הפתח [אותם עמודים עם חוטים מעליהם] אינו מועיל למקום שיש בו רשות הרבים דאורייתא, ויש מחלוקת בין הראשונים מה נחשב רשות הרבים דאורייתא, האם דוקא מקום שיש בו שישים ריבוא, שזה נדיר יחסית, או כל רחוב שיש בו רוח ט"ז אמה, שזה מצוי יחסית, וכל אחד יעשה בזה כהוראות רבותיו.

יש אגב כאלו שלא סומכים על העירוב מטעמים פרקטיים, מאוד קשה לפקח שאכן העירוב שלם ולא ניזוק ולא נקרע במהלך השבוע, יש מקומות מפוקחים יותר ויש פחות, אבל זה בהחלט מבצע מורכב מאוד לוודא את הענין זה.

מקורות:

ראה שו"ע או"ח סי' שמה סעי ז ובביאור הלכה שם כל השיטות מה נחשב רשות הרבים דאורייתא.

וראה אגרות משה ח"א סי' קלט, שכאשר יש בכלל העיר שישים ריבוא אפילו שלא כולם באותו רחוב, נחשב הדבר רשות הרבים דאורייתא, ומכאן התנגד לעירוב בברוקלין ועוד, ורבים חלקו בזה על דבריו, אמנם יש עוד טעמים לאסור שם את העירוב, ויש שגם הקלו שרשות הרבים היא רק כאשר כל בני העיר נסמכים על רשות הרבים זו, כמו כיכר שוק שמשמשת שישים ריבוא איש אף שלא כולם באים ומתכנסים לתוכה באותו היום, אבל אם יש כמה רחובות רחבים וכל אחד מבני העיר הולך ברחוב אחר, אף אחד מהם אינו רשות הרבים, ראה מאמר מקיף בענין זה  בקובץ אור ישראל חלק יט עמ' קעה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל