לתרומות לחץ כאן

תפילה בפלג – פורש מן הציבור?

שאלה:

היי
כתוב בסימן יב׳ סעיף י״ג
״ ואפילו אם רוצה לצאת חוץ לבית הכנסת, להתפלל קודם הצבור אסור, אלא אם כן רואה שהצבור מתאחרין מלהתפלל, יתפלל הוא בפני עצמו, כדי שלא לעבור הזמן. וכן אם הוא חולה או שיש לו אונס אחר, מותר להקדים תפלתו, אפילו בבית הכנסת. ויותר טוב שילך לביתו להתפלל.״

בבית כנסת של המושב נוהגים להתפלל ערבית בצאת הכוכבים, אבל רוב האנשים שהתפללו מנחה רוצים לעשות מעריב סמוך למנחה ויוצאים בחוץ לבית כנסת להתפלל.
האם זה מותר לפי הסעיף הנ״ל של השולחן ערוך?

תשובה:

שלום וברכה

דברי הפוסקים שהזכרת אמורים לגבי מי שרוצה להתפלל ביחידות ובעצם לפרוש מהציבור, אבל מה שהציבור עצמו מתחלק לשני מנינים ומקיים תפילות בזמנים שונים, זה דבר מקובל בכל עם ישראל, בכל שכונה יש בבית הכנסת מניני ערבית בכמה זמנים כדי להתאים לכל הציבור.

באופן כללי כדאי לעורר אותם להשאר בבית הכנסת לשיעור תורה וכדומה ויתפללו ערבית בזמנה, כי תמיד יכול להיות שבין הציבור יש כאלו שאינם יודעים או שלא יזכרו לקרוא שוב קריאת שמע בזמנה ונמצא שהפסידו מצוה דאוייתא. כמו כן מי שמתפלל ערבית לפני זמנה מפסיד שהקריאת שמע אינה נאמרת על סדר הברכות. נכון הדבר שהספרדים יותר נהגו להקל בזה [כשחוזר וקורא קריאת שמע בזמנה] אבל למה לעשות זאת כהנהגה קבועה אם אפשר לעשות שיעור תורה ולהתפלל בזמן וללכת הבית שמחים וטובי לב.

בהצלחה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל