לתרומות לחץ כאן

תביעה בבית משפט נגד חברת אינטרנט

שאלה:

אני מעוניין לתבוע את חברת אינטרנט על הונאה . קבענו על מחיר מסויים ובסוף קיבלתי מחיר אחר . ובנוסף אמרו לי שאקבל שובר בשווי 300 שקל ולא קיבלתי . לתבוע את אותה החברה בבית דין אי אפשר וגם לא יצא מזה משהו .
שאלתי 1 האם אני יכול לתבוע בבית משפט הבנתי שאני צריך אישור בכתב מדיין וא"כ אשמח לקבל אותו .
2 סכום התביעה שהם חייבים לי הינו עומד על 480 שקל האם אני רשאי לתבוע גם עוגמת נפש . או במידה ובית המשפט יתן לי פיצויים האם מותר לקחת את הפיצויים על אף שאינם קשורים לסכום התביעה .
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

חברה גדולה שבבעלות אנשים שאינם שומרים תורה ומצוות מותר לתבוע אותם בערכאות גם ללא היתר מבית דין. ולכן אם מדובר בחברת אינטרנט שאין סיכוי שיגיעו לבית דין מותר לתבוע מיד בערכאות.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע סימן כו ס"ב מבואר שאם הבעל דין אלם ולא ידון בבית דין, צריך היתר מבית דין לדון בערכאות. וכתב בכסף הקודשים שאם הנתבע הוא מומר שודאי לא יגיע לבית דין מותר לתבווע מיד מערכאות ללא היתר בית דין. כיום מקובל שאם מדובר בתביעה נגד אדם חילוני, יש לפנות לבית דין ובית דין ישלחו לו הזמנה אחת וישאלו אותו אם מעוניין לדון בבית דין. אם מדובר במשרד ממשלתי או בחברה גדולה של אנשים שאינן שומרים תו"מ, ואין סיכוי שיגיעו לבית דין, מותר לתבוע מיד בערכאות.

ברמ"א חו"מ סימן כו כתב שתובע שפנה לערכאות ויצא מופסד, ורוצה לדון בבית דין, הביא הרמ"א שתי שיטות האם נזקקים לו בבית דין או לא. ופסק שהעיקר כשיטה שאין נזקקים לו. וכתב הנתיבות שבית דין אינן נזקקים, אך אם יודע מעצמו שחייב לפי דין תורה, חייב לשלם. אמנם התשב"ץ ח"ג סוף סימן סח, והכסף הקדשים סוברים שאם דן כדין בערכאות יכול לדרוש כאשר יפסקו, ואינו חייב לשלם את חיובו למרות שלפי הלכה חייב לשלם, ונחשב שהצד השני הפקיר ממונו. בנוסף במקרים רבים התובע לא יודע מה חובת המזיק לפי הלכה ולכן אינו חייב לדון מולו בבית דין אחרי שסירב להתדיין בבית דין, וזכותו לקבל מה שפסקו לו בבית משפט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל