לתרומות לחץ כאן

קולמוס לכתיבת סת״ם

שאלה:

שלום,
לדעת המחמירים – המקובלים יותר נכון ( למי שמקפיד ), שצריך לכתוב בקולמוס קנה את כתבי הסת״ם, היכן זה כתוב בהלכה, ומיהם הפוסקים שמדברים על זה ? ( אבקש התייחסות מהלכה ולא מהגמרא ודרשות) , אודה לכם אם תוכלו להרחיב בנושא . תודה

תשובה:

שלום וברכה

לגבי קולמוס קרמי או פלסטיק אינני חושב שיש הקפדה כל שהיא, מה שהחמירו הוא בעיקר שלא להשתמש בברזל [גם זה מעיקר הדין מותר אלא שנהוג לשלם על זה פחות].

מקורות:

על המקורות לכך ראה כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני רוצה התייחסות לגבי קולמוס קנה, היכן זה כתוב בהלכה ( טור בית יוסף שולחן ערוך ,ראשונים אחרונים – היכן זה כתוב ?היכן יש איזכור לגבי הקנה ? )

  2. ציינתי לכם לשבט הלוי שהוא מביא את כל המקורות, כיון שלא פתחתם אעתיק לכם מדבריו:
    שו"ת שבט הלוי חלק ב סימן קלו
    הנה ביו"ד סוס"י רע"א דלכתוב לכתחלה בקנה לא בברזל ולא בנוצה, והטעם כ' הט"ז ובלבוש שם דחורצים והוי כעין חקיקה, אף דהוי חק ירכות, מ"מ חוששין לכתחלה, והש"ך כ' דאין נוהגין כן רק כותבים בנוצה, ולכאורה יראה דוקא נוצה ולא ברזל, איברא בקסת הסופר סי' ג' ס"ק ו' כתב ואין נוהגין כן אלא כותבין בנוצה ואפילו בקולמוס של ברזל, וכן העיד שם בשם הגאון המוסמך בני יונה שכתב בעצמו בקולמוס של ברזל, ובהגהות מרן הח"ס לספר קסה"ס יראה דלכתחלה עכ"פ יקח נוצה דהוי מותר בפיך ממש יע"ש, ובס' ערוך השולחן יו"ד כ' דנוהגים לכתוב בנוצות עופות טהורים ואין כדאי לכתוב בברזל דנוקב, ועוד דהתורה מארכת ימים והברזל מקצר, ואף בחידושי תורה נכון לבלי לכתוב בקנה של ברזל מטעם זה, וצ"ע בדע"ק ומקדש מעט ביו"ד שם.
    איברא נראה כהיום דיש עטים של זהב יש להקל לכתוב בהם בב' תנאים, א' אם קשה לו הכתיבה בנוצה, ב' דהכתיבה בעט זהב תהיה מהודרת יותר לדינא – וטעמא דילי דרואים אנו שאין מנקבים הקלף, ועוד דטעמא דברזל נבראת לקצר ימים הוא מדין מזבח דלא תניף עליהם ברזל שארז"ל אינו בדין שיונף המקצר על המאריך, והרמב"ן כתב סו"פ יתרו דברזל דוקא אסור, לא כסף וזהב יע"ש – וכדאי הגאון בני יונה לסמוך עליו שהוא עצמו כתב כן, אבל זולת זה אין לזוז מכתיבה בנוצה כפי הנהוג לעולם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל