לתרומות לחץ כאן

בירך על מאכל וראה שצריך להוסיף לו מים או חלב

שאלה:

שלום הרב,

אדם הכין מנה חמה ובירך עליה, מאוחר יותר נאלץ להוסיף מים כדי שתהיה פחות יבשה. האם צריך לברך על דבר אחר כדי לפטור את המים?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אין צורך לברך שוב, וכפי שכתב בשו"ע סימן רו סעיף ה:

"מי שברך על פירות שלפניו ואחר כך הביאו לו יותר מאותו המין, או ממין אחר שברכתו כברכת הראשון, אינו צריך לברך. הגה: וטוב ליזהר לכתחלה להיות דעתו על כל מה שיביאו לו".

השאלה מתחילה במקרה שלאדם נניח מכין קפה ופתאום רואה שאין חלב בבית ומכין כבר בלי חלב ואז אשתו חוזרת מהמכולת ומביאה חלב, האם צריך לברך? זה הרי לא היה בביתו!

כאן הוא כבר צריך לברך [אלא אם כן הוא באמצע סעודת פת, כמבואר בשולחן ערוך סימן קעז סעיף ה:

אם אחר שבירך על הפת שלחו לו מבית אחרים שאינו סמוך עליהם ולא היה דעתו על הדורון, אפי' מדברים שדרכן לבא ללפת את הפת צריך לברך עליהן כדין נמלך. (הגה: ולא ראיתי נזהרים בזה, ואפשר דטעמא דסתם דעת האדם על כל מה שמביאין לו בסעודה וע"ל סי' ר"ו). 

וכתב המשנה ברורה שם שגם דברי הרמ"א אמורים רק בסעודת פת ולא באכילת פירות – שתיית קפה.

שבת  שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום רב כבוד תורתו,

    בהמשך לתשובתך,
    אשמח לתורתך גם במקרה הבא:
    שרה אירחה את רבקה ולאה ואלו סעדו סעודת פת יחד כהרגלן ביום שלישי יחד עם שיעור תורה וחיזוק. כל הנשים יצאונה ידי חובה שיעור ביצה. במהלך הסעודה הפתיעה רחל שביטלה הגעתה אך בסוף הצליחה להגיע, וזו הצטרפה אליהם גם כן עם נטילה ברכות ואכילת שיעור ביצה. כעת שרה המארחת תמיד ברוחב לב ויד ראתה שלא יהיה מספיק לחם, ואין בידה להשלים כך משום מקום בנקל, רק אפיה ו/או קניה. שרה בחרה לבקש מבעלה ראובן לאפות חלות ואצלם בבית אין בכך רגילות, וכך גם עבור האורחות הקבועות בשלישי.

    ראובן המסור לשמח את אישתו, מיד טרח והשתדל ואפה במטבח יש מאין שתי חלות כשרות וטריות, אך ורק ממצרכים שכן היו בבית (קמח וכו'), וכל זאת תוך שאלו הנשים ממשיכות לסעוד בסלון.

    האם על החלות הללו שרה, בעלת הבית, צריכה לברך?
    ומה באשר לאורחות הקבועות של שיעור החיזוק בשלישי?

    שבוע מבורך
    ותודה רבה לכם

  2. בכל זאת, אם אדם רגיל שמדי פעם מביאים מבחוץ דברים אז מסתמא אינו צריך לחזור ולברך על החלב שהרב הזכיר וכגון בכולל שיש רגילות שמביאים מבחוץ מאפים או פירות,והאברך ברך למשל בורא פרי העץ על תפוח ולאחר שתי דק נכנס אברך והביא פירות אחרים,כיוון שיד רגילות אז כאילו דעתו הייתה גם על מה שבא מבחוץ.
    אם זה חריג ובדרך לא מביאים מבחוץ אז אין הכי נמי יצטרך לברך

  3. האורח דעתו תמיד על בעל הבית לכם לגביו אין את השאלה הנ"ל, כמו כן בסעודת פת ציינו שאפילו הביאו מחוץ לבית לא מברכים.

  4. אינני מכיר מציאות בה זה לא חריג.
    גם בכולל לא כל יום מביאים דברים, ואין דעתו של אדם שפתאום יבוא איזה בעל שמחה ויביא כיבוד.

  5. איני יודע מה הגדרת כבודו לחריג או לא, אני לא הייתי נכנס למחלוקת הזו, עדיף לשנות רשות ולחזור שוב לרשות הקודמת ואז יברך בשופי (בדברים שברכתם האחרונה נפשות), ואם מדובר במיני מזונות שמישהו נכנס והביא מבחוץ, שיבקש ממי שלא ברך עדין שיכוון לפטור אותו.
    לא פשוט שאפשר לברך שוב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל