לתרומות לחץ כאן

עגלות סופר שנמצאו

שאלה:

זה מזמן אני רואה עגלות סופר מרקט ששכנים דיירי הבניין מביאים עגלות סופר מרקט לבניין ומשתמשים בהם לשימוש פרטי ואף קושרים אותם במנעול לשימושם הפרטי ולשאלתי באיזה היתר ובאיזה רשות הם לוקחים עגלות סופרמרקט לשימושם האישים הם משיבים לי כי הם מצאו אותם ואני עונה להם מדוע שלא תחזיר כדין אבידה ואם אינך רוצה להחזיר מכל מיני סיבות מוצדקות אז גם אל תיקח ואם לקחת אינך יכול להתעלם.וכן אני שואל האם יש היתר לקחת עגלת סופר שנמצאה או מצא אותה לא בתחום הסופר מרקט לשימושו הפרטי. 2) האם יש חובה להחזיר את העגלה לסופר או להודיע להנהלה.

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לקחת עגלות מהסופר. יש סופרים שמסכימים שיקחו ויחזירו מהר ויש סופרים שלא מסכימים שיוציאו עגלות מהסופר. לקוח שעובר על התנאי שלוקח ולא מחזיר מיד או שלוקח לביתו עגלה בלי רשות עובר באיסור גזל. אדם שלקח עגלה שלא כדין אסור לאחרים להשתמש בה, ומי שמשתמש בה עובר על איסור של חולק עם הגנב- ודינו כגנב. פעמים רבות ולא ידוע לסופר על אובדן של העגלה ואין ייאוש על כך, ואסור גם לאחרים להשתמש בה.

אדם שרואה עגלות מסתובבות בשכונה לא חייב להחזיר את העגלות, אלא יודיע לסופר שינם עגלות עזובות של הסופר והם צריכים לבוא ולקחת. 

בהצלחה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. אם יש חיוב זה רק להודיע לחברה והם יבואו לאסוף. כיון שהם יכולים לבוא לאסוף לבד אן חיוב למוצא לאסוף בעצמו. ואם הסופר מודע שיש עגלות שמסתובבות אין חיוב גם להודיע לסופר.

  2. לא מובן למה יש בזה דין חולק עם הגנב שהרי דין זה נאמר רק ממי שלוקח או קיבל או קנה מהגנב עצמו ובנידו"ד מדובר בעגלת סופר והוא הדין בכל דבר, כלי או חפץ גנוב שנמצא נטוש ובזה לכאורה לא שייך דין חולק עם הגנב אלא דין אבידה שחייב להחזיר?

  3. זה לא אבדה שחייבים להשיב כיון שהסופר יודע שמסתובבות עגלות, וגם אם זה אבדה ניתן להשאיר הודעה בסופר שיבואו לקחת ולא צריך המוצא לטרוח עבורם.
    אם הוא משתמש עם חפץ גנוב דינו כחולק עם הגנב כמו כל גנב שגונב ולא היה יאוש בעלים שאסור לאחרים לחלוק עימו.

  4. אם החפץ גנוב ועדיין לא התייאשו הבעלים, אין הבדל אם לוקח לבדו או שנותנים לו להשתמש עצם העובדה שהחפץ גנוב ולא התייאשו וגם הוא לוקח שלא ברשות הרי זה גזל.

  5. במחילה אני עדיין מתעקש לברר את דין חולק עם הגנב שמבואר בסוגיא שם הוא רק באופן שהשתתף עם הגנב קיבל או קנה את החפץ מהגנב עצמו ולא הבאתם בנתיים שום ראיה שגם מי שמצא חפץ גנוב ולקח הוא גם בכלל חולק עם הגנב וגם אם נראה לכם כן מסברא צריך ראיה לכך ולענ"ד אם מסברא מסתבר להיפך כי גם אם העגלה נלקחה בלי רשות או נגנבה מהסופר או לקח ברשות אך לא החזיר ואח"כ נטש אותה בסביבה כלומר לא מסר ולא העביר אותה לידיים אחרות ואדם אחר מצא אותה אין על כך דין חולק עם הגנב אלא דין אבידה כמו כל אבידה שנמצאה בדרך , אבל אם יש לכם ראיה לטעמכם אדרבה נשמח לשמוע.
    בברכה.

  6. אדם שמוצא אבדה קודם יאוש ולוקח אותה על דעת להשתמש עובר בשלושה איסורים. א. השב תשיבם. ב. לא תוכל להתעלם. ג. לא תגזול. ולכן גם להבנתך שיש חובת השבה בלבד אם זה קודם יאוש והמוצא לוקח ע"ד להשתמש עובר בלא תגזול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל