לתרומות לחץ כאן

מתנה לחילוני כלי שאינו טבול – לפני עיוור

שאלה:

אשה רוצה לקנות מתנה לחברתה העובדת עימה לסיום שנה. על הכלי יש מדבקה, שבלעדיו אי אפשר להחליף את המוצר אם ירצו.
זה מונע ממנה להטביל כעת (באופן של הקנאה מראש וכו').
האם יש לכם הצעת פיתרון, האם יש בעיה של לפני עיור.

תשובה:

שלום וברכה

בס' טבילת כלים להרב צבי כהן עמ' רלט הביא ששאל שאלה זו את הגרש"ז אויערבך לפני שנים, והשיב לו [ועל פי ראיות שונות שציין שם] שכאשר אתה מביא לאדם חפץ שבמהותו הוא היתר והוא מיועד לשימוש מותר, אף שיש חשש סביר שהוא ישתמש בו באיסור אין בכך משום לפני עיור לא תתן מכשול. מטעם זה למשל מותר למכור עט לחילוני למרות שמן הסתם ישתמש בו גם בשבת או כל כלי חשמלי שהוא וכיוצא בזה. ראה שם בהרחבה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. האם לא כדאי להטביל את הכלי עם המדבקה( ע’’י הקנאה), כיון שזה רק מיעוט המקפיד , ועי’’ז נחשב טבול מדאורייתא ,ואז יש לומר טעם נוסף שאין לפני עיור, כיון שאדרבה עי’’ז ניצלת מאיסור דאורייתא להשתמש בשאר כליה שאינם טבולים?

  2. אתה צודק באופן עקרוני אף שקיימת עוד בעיה, בשו”ת תשובות והנהגות ח”א סי’ תנב הסתפק בענין זה, שיתכן שכלי שאינו מיועד לשימוש אלא למתנה דינו ככלי העומד לסחורה שאינו חייב עדיין בטבילה וממילא גם הטבילה לא תועיל לו. הטוב ביותר הוא אם משתמשים מעט בכלי לפני שנותנים אותו, אבל לא בכל כלי זה אפשרי. כמו כן, ברור שהמקבל אינו יכול אחר כך לטבול בברכה, כיון שיתכן שהכלי כבר נטבל קודם לכן, ממילא אם טובלים לפני נתינת המתנה כדאי לספר לו על כך [אם יש חשש שיטבול בברכה].
    לכן אם בטוח החילוני לא יטבול עדיף לטבול ללא ברכה לפני שמביאים לו, רק לדעת שיש בזה כמה פקפוקים וכאמור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל