לתרומות לחץ כאן

עירוב תבשילין למי שרק מחמם מאכלים לשבת

שאלה:

אם רוצה לחמם מיו"ט לשבת את המאכלים? צריך לזה עירוב תבשילין? והאם מברך עליו? אם זה רק חימום ולא בישול.

תשובה:

שלום וברכה

חימום מאכלים יבשים אין בו איסור בישול ולכן הוא בודאי אינו מאפשר ברכה על העירוב, גם במאכלים עם רוטב לכאורה אין לברך, כיון שנחלקו הפוסקים אם יש בישול אחר בישול בדבר לח, כמובא בשו"ע שיח, ד, ממילא מספק עדיין זה לא יאפשר ברכה על העירוב, אבל אם ביום טוב יוסיף מים מהברז למיחם של שבת, זה בישול גמור ויחייב ברכה על העירוב, רק לשים לב שאם שם כמות משמעותית של מים, לפעמים זה לא מגיע לרתיחה לפני שבת [כיון שהמיחם אינו על מצב רתיחה אלא על מצ שבת וזה לוקח זמן רב] ואז כשמוציאים מים מהמיחם זה מזרז את הבישול מחמת מיעוט המים, ויש בזה גרם בישול בשבת, ולכן או שישים מעט או שישים מוקדם ביום טוב עצמו שיתחמם כבר ביום טוב, או שלא יוציא מים מהמיחם בליל שבת אלא רק בבוקר.

בנוגע להדלקת נרות נחלקו הדעות אם צריך עירוב תבשילין כמבואר בשו”ע סי’ תקכז סעי’ יט, וראה משנה ברורה שם ס”ק נה.וראה כאן סיכום דיני עירובי תבשילין.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. אישית אני לא בקיא ולא בטוח שכאשר המיחם במצב שבת המים ירתחו בכלל. לי זה מאוד לא מסתבר ואם כן זה מאוד תמוה בעיני מה הועילו חכמים בתקנתם. מה שכן אפשר להרתיח מים בקומקום או בסיר על האש ולאחר מכן להוסיף אותו למיחם.

  2. מחילה אבל הא גופא, אם זה כן ירתח, , וכ”ש אם הוצאת מים יקרב את הבישול, איך בכלל אפשר להשתמש בזה אפילו במצב שבת? האם לא זה כל המטרה של מצב שבת הינה למנוע בעיה זו? שוב, שואל לא בתור אחד שמכיר את המציאות בזה. אלא בתור אחד שבהנחה ראשונה שלו כל המטרה היא למנוע בישול המים בשבת אך אם המציאות היא כפי שמורינו מתאר לא הועילו חכמים בתקנתם.

  3. לא הבנתי את הבעיה. אתה שם את זה ביום טוב מוקדם, באופן שזה יגיע לרתיחה ביום טוב. או שם את זה במצב שאתה לא מוציא מים עד שבת בבוקר ואז זה כבר יהיה ודאי רותח, אז מה הבעיה?

  4. לא הבנתי כלום. בשבת רגילה אדם מכניס מים למיחם בשבת והם נעשים בחום שהיד סולדת בו, שזה לחומרא 45 מעלות, רחוק מאוד מרתיחה, עבר באיסור בישול דאורייתא. וזה קורה מיד כשמכניסים. הבעיה היא שלהשלים בישול מ45 מעלות לרתיחה זה גם איסור גמור מדאורייתא לרוב הראשונים, ולכן אם זה לא קרה ביום טוב ועל ידי שאני מוציא מים בליל שבת זה מקרב את הזמן שזה מגיע לרתיחה, עברתי באיסור בישול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל