לתרומות לחץ כאן

בעל קייטרינג שהגיע מאוחר לערוך את האירוע

שאלה:

שאלה: הזמנתי אירוע בר מצווה בירושלים מקייטרינג במודיעין עלית למוצ"ש וסיכמנו שהאירוע יהיה מוכן להתחיל ב 9.00 בערב. דא עקא שבשעה 9.00 נכנסתי לאולם והנה אין זכר לאירוע לא שולחנות ולא מנות כלום. אט אט החלו להגיע אנשים ואני מסביר להם שהקייטרינג עדיין לא הופיע… והנה במשך הזמן הגיעו המלצרים שהתחילו להכין את האירוע וקצת אחרי השעה 10.00 האולם היה מוכן. לגופו של ענין טען ראש המלצרים שהיה פקק ולא הצליח להגיע בזמן. למעשה חוץ מהעובדה שלא יכולנו להתחיל ב9.00 התזמורת מסתיים כידוע ב11.00 בלילה בירושלים כך שרק שעה נשאר שיהא תזמורת בבר מצווה (למעשה הצלחנו קצת לאחר אותם) וכן הרבה מהמוזמנים לא המתינו לברכת המזון ועזבו את השמחה לפני הסוף מפאת השעה המאוחרת שהיה כבר באיזור 12.00 בלילה. ובקיצור האירוע נדפק מבחינה מסוימת. עוד טענה שבעקבות כך האוכל היה קר, כגון מרק קר ועופות קרים ולא מוגשים איך שצריך. היכי לדייני דיינא להאי דינא? לדעתי צריך לרדת סכום ניכר מהתשלום ככמה אלפים שקל. שכזה אירוע לא הזמנו ולא היינו מזמינים.
הבעיה הנוספת כאן היא שהיום הקייטרינגים עובדים עם הרבה מלצרים. וכן המלצרים עובדים עם כל מיני קייטרינגים. והקייטרינג אומר אני הייתי מוכן ורק הבעיה היתה שהמלצרים לא באו בזמן לקחת את האוכל וככה נתאחרו בדרך שעה ארוכה. וכמובן שהמלצרים לאו בעלי דברים דידי שלא אצלהם הזמנתי את האירוע אלא אצל הקייטרינג.

תשובה:

שלום וברכה,

בעל השמחה יכול להפחית מהתשלום הכללי 25%. בנוסף, אם נשארו מנות בסיום האירוע, בגלל האיחור של הקייטרינג, בעל השמחה יכול להפחית עוד מערך התשלום 50% מהתשלום של המנות שלא הוגשו לאורחים. למשל: אם כל עלות של מנה 80 ש"ח, יש להפחית 40 ש"ח עבור כל מנה שנותרה בגלל האיחור של עריכת האירוע.

לגבי האוכל שהוגש שהיה קר צריך לברר עד כמה היה קר, ואם היה ראוי להגשה או כלל לא ראוי להגשה. אם ממש לא היה ראוי להגשה ודאי שיש להפחית עוד הרבה מהתשלום, אבל צריך לבחון את הדברים היטיב.

בהצלחה.

מקורות:

התשלום לקייטרינג מורכב משני דברים, א. הגשת אירוע – עריכת שולחנות מלצרים ופינוי השולחנות. ב. האוכל. ולכן יש לחלק את התשלום לשני חלקים כ50% על העבודה ו50% על האוכל – בערך.

אירוע שהוזמן לשעה 9 בערב, הקייטרינג צריך להפיק את האירוע צריך לערוך לפני השעה 9:00 ולסיים בערך ב11:30. במקרה שלך הם הגיעו לערוך שולחנות אחרי השעה 10 ולקח זמן עד שהשולחנות היו ערוכים. כך שלמעשה הם הפיקו אירוע חצי מהזמן הנדרש. ולכן ב50% שמשלמים על הפקת האירוע הם עשו רק חצי עבודה, ולכן יש לנכות 50% מהתשלום של הפקת האירוע שזה בערך 25% מהסכום הכללי של התשלום לקייטרינג. [העובדה שמציג בעל הקייטרינג שהמלצרים התמהמהו לא קשורה אליך, אתה לא שכרת את המלצרים אלא הוא שכר אותם, ואם הם לא הגיעו בזמן אתה לא צריך לשלם].

על החצי שמשולם בעד המנות, אם בגלל האיחור היו אנשים שהגיעו לשמחה ויצאו לפני שהגיע הקייטרינג ולכן נשארו מנות מיותרות, אין צורך לשלם להם על המנות הנותרות, כיון שהמנות שהשכירות שיאכילו את האורחים, ואם הם לא הביאו את המנות לאורחים אין צורך לשלם עבורם. אבל, לא מפחיתים את מלוא המחיר מאחר וכבר קיזזנו חצי מהמחיר בגין האיחור, ולכן אם נותרו מנות עקב האיחור, יש לקזז עוד חצי מהמחיר של כל מנה.

לגבי הטענה שהאוכל היה קר, צריך לדעת מה המציאות, אם אכן היה קר עד כדי שנאכל בדוחק גדול, או שרק לא היה מספיק חם. אם האוכל היה קר לגמרי יש להפחית חלק נוסף מהתשלום.

לסיכום: יש להפחית 25% מהתשלום לקייטרינג. ואם נשארו מנות בגלל האיחור של הקייטרינג,  שהיו אורחים שהגיעו מוקדם ולא קיבלו מנה, יש להפחית את התשלום עבור המנות שנשארו.

אם האוכל היה קר, יש לבחון כמה היה קר, ולפ"ז יש להפחית עוד מערך התשלום של המנות.  

האם לקנוס את בעל הקייטרינג בגין האיחור

בגמרא בבא בתרא דף צג עמוד ב "דתניא המוליך חטין לטחון ולא לתתן ועשאן סובין או מורסן, קמח לנחתום ואפאו פת ניפולין, בהמה לטבח וניבלה – חייב, מפני שהוא כנושא שכר; רשב"ג אומר: נותן לו דמי בושתו ודמי בושת אורחיו. וכן היה רבן שמעון בן גמליאל אומר: מנהג גדול היה בירושלים, המוסר סעודה לחברו וקלקלה – נותן לו דמי בשתו ודמי בושת אורחיו".

הטור או"ח סימן קע הביא את דברי רשב"ג שאם קלקל את הסעודה של חברו חייב לשלם לו עבור הבושת שנגרמה לו ולאורחיו. אולם השו"ע באו"ח לא הביא את דברי הגמרא להלכה. כמו כן בשו"ע חו"מ סימן שו ס"ד שהביא את דברי הגמרא שטבח אומן שלא שחט כראוי והתנבלה הבהמה, השו"ע מחייב על הבהמה ולא הביא שחייבים לשלם בושתו ובושת  אורחיו. והסמ"ע שם ס"ק כ הביא את דברי המגיד משנה שכתב שלא חייבים לשלם בושתו ובושת אורחיו. ולפ"ז אין לנו כוח לקנות את בעל הקייטרינג גם אם האיחור מחמת התרשלות.   

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל