לתרומות לחץ כאן

"רכישה" באמצעות כרטיס אשראי מבוטל במטוס

שאלה:

שלום וברכה,
יש חברת תעופה מסוימת לא ישראלית שמוכרת במהלך הטיסה מוצרים. ניתן לשלם גם בכרטיס אשראי. דא עקא שככל הנראה כיוון שאין שירותי רשת-אינטרנט שמאפשרים ביצוע עיסקת אשראי באופן רגיל – הקניה באשראי לא באמת מאומתת ולא מתקבל אישור אמיתי שהעיסקה תקינה אלא רק נבדק שהקוד pin (4 ספרות) תקין ובמידה ותקין הקניה עוברת וכנראה אחרי זה הם משדרים את העסקאות בפועל לחברת האשראי. למעשה, ניתן לנצל פירצה זו ו"לרכוש" מוצרים בכרטיס אשראי שבוטל וכך מצידם בזמן אמת נראה שהעיסקה תקינה אבל בפועל אין גביה כי הכרטיס לא פעיל. אולי הם מסתמכים על זה שרוב האנשים לא מודעים לכך ולוקחים בחשבון שיש מיעוט שיעקצו אותם.
השאלה האם דבר זה נחשב ל"טעות גוי" שמותרת או שמא ל"גזל גוי" שלמיטב הבנתי אסור. אשמח למקורות ונימוקים. תודה

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לקחת מהגוי סחורה מבלי לשלם, והפקעת חוב על חוב של מקח, הרי זה גזל הגוי ולא הפקעת הלוואתו. מלבד זאת יש בדבר משום איסור גנבת דעת שאסורה בגוי.

בהצלחה. 

מקורות:

גזל הגוי אסור, אבל טעות שטעה מעצמו מותר – שו"ע ריש סימן שמח. ולהטעות את הגוי, הרמ"א הביא ב' שיטות האם מותר להטעות אותו. וריהטת הפוסקים שאסור להטעות את הגוי ורק אם טעה מעצמו מותר. במקרה שלך זה להטעות את הגוי שאסור לרוב הפוסקים. ולפי דעת היש"ש ב"ק פ"י ס"כ שהפקעת הלוואה שמותרת רק בחוב של מכס או חוב אבל בחוב בעת המקח הרי זה גזל הגוי ואסור להפקיע תשלום של גוי בעד מקח. ולכן אסור לקחת מהגוי סחורה בלי לשלם. והש"ך סימן שמח ס"ק ג הביא את דברי היש"ש להלכה.

גנבת דעת הגוי אסור מהתורה – שו"ע סימן רכח סעיף ו. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל