לתרומות לחץ כאן

האם מותר לעובדים לשבות

שאלה:

האם מותר לעובד לשבות מהעבודה. בשל הרעת תנאים / שיפור תנאים / מחאת מערכת המשפט.
והאם מותר לי להיות ועד עובדים ולהכריז על שביתה ליצור לחץ על ההנהלה בשל הרעת תנאים לאחד העובדים או על מנת להטיב עם כלל העובדים או חלקם.
ומה קורה כאשר יש הפסד לעבודה בשל כך.

תשובה:

שלום וברכה,

הסכמת הפוסקים שמותר לענף של עובדים לערוך שביתה כדי לשפר את תנאי השכר, וע"ד כן נשכרו. 

על הימים של השביתה לא חייבים לשלם לעובד שכר. 

בהצלחה.

מקורות:

בנושא של שביתת עובדים ראה שו"ת ציץ אליעזר ח"ב סימן כג, שהאריך לבאר שכיון שיש מנהג שיכולים פועלים לשבות כדי לקבל הטבות, מותר להם לשבות כדין כל מנהג הפועלים שמחויבים בהלכה.

אולם בימי השביתה ששבתו כל הפועלים לא חייב לשלם על הפועל שנעדר מהעבודה, ולא שונה מנאנס הפועל ולא היה יכול לעבוד שאם הוא אונס של הפועל, פטור מלשלם לו. ועוד מצאנו בשו"ת התשב"ץ ח"א סימן סד גבי מלמד שלא שילמו לו, ונשבע שלא ימשיך ללמד עד שיתנו לו שכרו וישלמו לו גם על ימי השביתה. ופסק התשב"ץ שמותר לו לשבות ולא ללמד עד שישלמו לו את שכרו. וגם על הימים ששבת פסק התשב"ץ שמותר לו לקבל שכר כיון שנשבע שישלמו לו, וההורים מסכימים לשלם לו על כל הימים שלא לימד, עכ"ד. מבואר מדבריו שאם יש סיבה הגיונית לשביתה מותר לפועל לשבות. עוד מבואר שרק בגלל שנשבע וההורים מסכימים לשלם על ימי השביתה, הוא זכאי לקבל שכרו, אבל אם ההורים לא היו מסכימים לא יכול לדרוש שכר על ימי השביתה אפילו שהשביתה הייתה כדין. מוכח שפועל ששובת אפילו שעושה כדין לא זכאי לקבל שכר עבור ימי השביתה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל