שאלה:
מה הדין במי שבטעות לבש חולצה שהוא מוקצה מחמת שהיה שם דברים מוקצים באופן שאף אם ניער המוקצה עדיין הוא בסיס (כמו כיס שבחולצה) האם יניחנו עליו כל השבת כי אם רוצה להסירו צריך לטלטל בידים.
תשובה:
שלום וברכה
אין הבדל בטלטול המוקצה באופן זה בין אם הוא לבוש או מטלטל ביד, כיון שהטלטול נעשה כדרך ולא בשינוי, לכן נראה פשוט שיסיר את החולצה במינימום מגע.
ישר כח. אבל לכא' יש מקום לומר שיותר חמור טלטול בידים. והלא משנה שלימה שנינו מנענע את הקש מעל גבי המטה כל שאינו עושה בידיו והלא איך מותר לו לישן על המטה ואין זה טלטול בגופו כי הוא הדרך לישן על המטה.
ועוד חשבתי לדמות זה למה ששנינו שמי שעלה על האילן אסור לו לירד משם מפני שמשתמש באילן ואף מה ששוהה שם ג"כ הוי כמשתמש במחובר מ"מ אין זה חמור כמו מי שיורד משם ואולי גם כאן יש לומר כן.
אלא שיש לדון שיותר חמור לבישתו משום דהוי שימוש מוקצה. וצ"ע
יש לעיין אם דומה, יישר כח.
השאר תגובה