שאלה:
האם כאשר עפה לי הכיפה על מכונית (ואני לא סומך על העירוב)
האם מותר לי לקחתה מהמכונית (שהיא רה"י) ולהחזירה לראשי?
כי הירושלמי בריש שבת כותב
שיד של אדם ברה"ר מעל י' טפחים הוי מקום פטור, וכ"כ תוספות , שבת
דף ה ד"ה כאן
תשובה:
שלום וברכה
כאן הנושא הוא קצת יותר מורכב, ולמעשה לדינא יש לסמוך להקל, ואסביר:
לגבי השאלה אם הגג הוא רשות היחיד, בדרך כלל, ככל שמדובר ברכב משפחתי שבולט מלפנים ומאחור, נמצא שאין לגג מחיצות חיצוניות בגובה עשרה לעשות מהם גוד אסיק. שכן מקדימה ומאחורה הוא פחות מעשרה [ואף אם החלק האחורי שיותר מוגבה הוא עובר עשרה טפחים, בדרך כלל האויר שתחתיו הוא למעל משלושה ויש למנות עשרה רק ברכב עצמו וזה בדרך כלל אין].
ממילא נשארת לנו השאלה רק מצד המחיצות הפנימיות, שהרי ליושב ברכב יש עשרה טפחים מחיצה מכל צד.
בענין זה לכאורה נחלקו השו"ע עם הגר"א והאליהו רבה בסימן שמה סעיף טז האם הגג נחשב כרמלית מחמת המחיצות הפנימיות, כך דעת השו"ע, או שהוא נחשב מקום פטור שכך סברו האחרונים הנ"ל.
ממילא, רשות היחיד ודאי אין כאן, ואם זה כרמלית, בדרך כלל גם הרחוב הוא כרמלית.. ויש ודאי גם על מי לסמוך שהוא מקום פטור והרי יש עירוב וכל הענין הוא רק בשאלה של הידור ולכן אין להחמיר.
שבת שלום ומבורך.
למה רק הידור? לאלה שלא סומכים על העירוב (רבים הם) זה לשיטתם איסור דרבנן של טלטול בכרמלית,לא כך?
אינני מכיר מי שמכריע שאין לסמוך על עירוב, יש חוששים לדעת מחמירים, חוששים שאולי אינו מפוקח מספיק, כל זה הן חששות והידורים.
השאר תגובה