לתרומות לחץ כאן

דקדוק בשו"א נח ונע

שאלה:

כבוד הרב שלום עליכם רציתי לשאול האם יש מהאשכנזים שמבטאים את כל השוואים כשווה נח ?
כי ראיתי הרבה שלא מבדילים בין שווא נע לשווא נח?
שבוע טוב

תשובה:

שלום וברכה

ברור שכללי שו"א נח ונע נכונים לכל העדות והמנהגים, אנשים פחות בקיאים בדקדוק וגם בני אשכנז פחות הקפידו לדקדק בלשונם, אבל אין מנהג כזה או הלכה כזו, ואכן לפחות בקריאת שמע ראוי לדקדק בכך היטב.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. ידוע שהיו מרבני האשכנזים בדורות קודמים באירופה שנמנעו במכוון מדקדוק בגלל שההשכלה התלבשה על זה חזק. למרות שלא זכיתי להבין את הסברא בזה. וכי אם ההשכלה הייתה מתלבשת על מצוות תפילין למשל היינו מפסיקים להניח תפילין?

  2. בשנים מקרא אין צורך להקפיד כל כך, אפילו אם אדם חיסר מילה הוא יצא ידי חובה. בתפילה רצוי להקפיד, באופן כללי בני אשכנז אינם דקדקנים גדולים, גם בחילוקים בין ח וכ או א וה לא תמיד כולם מדקדקים. אבל ןדאי כדאי לדקדק והמדקדק בכך תבוא עליו הברכה.

  3. כוונתי בהגדרה לומר חד וחלק שזה לא מעכב ולכן שלא יהיה עם לחץ. תמיד טוב לדייק, אבל כשמשהו מתחיל לעורר חשש של לחץ, חייבים לומר ברטור שזו לא הדרך הנכונה. הכל בנעימות, בלי לחץ וחרדתיות.

  4. כבוד הרב תודה רבה על התשובה
    והאם אדם שלא דיקדק שווא נע שווא נח יצא ידי חובה לכתחילה?
    ולפי העולה אין חובה לדקדק אך זה עדיף או שחובה לדקדק ?

  5. יצא ידי חובה ככל שאין שינוי משמעות ואף לכתחילה, אי אפשר להגדיר שזה רק דיעבד, אבל כמובן שיש להשתדל כן לדקדק. והעיקר בלי לחץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל